De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie Gemeenteraad

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie Gemeenteraad"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie Gemeenteraad
Centrummanagement Zeist “Pareltjes rijgen” Annemiek Verstappen, 5 oktober 2009 Insteek van haar verhaal zou m.i. heel clean en simple moeten zijn; dit hebben we zo voor ogen met dat idee. We willen snel aan de slag omdat de temperatuur goed is (oa door belcour), er een vacuum is gevallen met het verdwijnen van vorstelijk winkelen en de crisis ons dwingt om Zeist beter op de kaart te plaatsen terwijl onze bestedingsruimte is verkrapt. Daarom hebben wij u verzocht om het eerste jaar voor ons financieel te overbruggen zodat we meteen aan de slag kunnen en een jaar de tijd hebben om ons zelf te bewijzen en daarmee draagkracht te halen om per de reclameheffing in te gaan voeren. Daarom zijn wij erg blij dat college van B&W dit heeft opgenomen in de crisislijst waarbij wij willen aantekenen dat de tevens daarin voorgestelde maatregelen mbt bewegwijzering en gratis parkeren op koopzondagen en -avonden dit alles extra versterkt. Natuurlijk moet ze het niet zo overnemen maar dit zou beslist niet onslim zijn.

2 Vorige presentatie (7 juli ’09)
Enthousiasme voor centrummanagement (cm) Zorgvuldig maar snel: Draagvlak creëren Raad verder informeren oktober 2009  Raad maakte € vrij om plannen uit te werken

3 Inmiddels gedaan Centrummanagement uitgewerkt
Veelvuldig overleg met wethouder, SKG, ondernemersverenigingen en platform BRO opdracht gegeven plan van aanpak te maken

4 BRO Veel ervaring met centrummgt
Diverse vergelijkbare steden geadviseerd Veel gesprekken gevoerd Bestaande rapporten bestudeerd Rapport “Centrummanagement Zeist, BRO, 23 sept.” is beschikbaar en wordt toegezonden

5 Conclusie BRO (1) Zeist: pareltjes aanwezig Regiopotentie Veel actie
Maar: Samenhang ontbreekt Weinig zichtbaar (te) weinig communicatie

6 Conclusie BRO (2) Stilstand dreigt (= achteruitgang)
Enthousiasme aanwezig Lage organisatiegraad Momentum = nu

7 Advies BRO Maak duidelijke keuze qua
Kerngebied WAAR Belevingswaarde HOE Kwaliteit WAT Vul deze keuze in met passende acties Ambiance, Chique, Grandeur, Allure mooie woorden, WAAR, HOE, WAT is zichtbaar

8 Advies BRO (2) Centrummanagement:
Slagvaardig Professioneel Uitvoerings- en resultaatgericht Ondernemerszijde: Centrummanager gemeentezijde: Centrumcoordinator  daadkracht, verantwoordelijkheden en mogelijkheden

9 Centrummanagement Ambiance, Chique, Grandeur, Allure Invullen door:
Communiceren en Enthousiasmeren Kiezen voor Branchering Ambiance Promotie, Marketing en Evenementen Centrum Bereikbaar, Parkeren beschikbaar

10 Invulling in de praktijk
Nieuwsbrief, website, draagvlakbijeenkomsten Vlekkenplan met winkeltypes Minder harde materialen, meer groen, sfeerverlichting Eén groot evenement dat Zeist op de kaart zet, straatevenementen Centrum te vinden, bereikbaar, parkeren beschikbaar

11 Centrummanagement in cijfers
Inschatting kosten obv vergelijking (*€1.000) Operationeel Personeel Huisvesting Bureaukosten Totaal Eerste jaar extra opstartkosten

12 Vervolgstappen in 2010 Draagvlak
Verenigingen per straat reanimeren, enthousiasmeren Structurele financiering opzetten

13 Ad 1: Draagvlak Partners: Ondernemers Gemeente Ambulante handel
Horeca Vastgoedeigenaren Bewoners Al betrokken Meer betrekken

14 Ad 2: Reanimeren, enthousiasmeren
Evenement dat de kernwaarden uitdraagt Evenementenkalender maken en promoten Thema’s kiezen Samenwerken met partners

15 Ad 3: Financiering Ondernemersfonds ontvangt gelden van: Ondernemers, Eigenaren en Gemeente Via structurele heffing (geen free riders); advies BRO, KvK = reclameheffing Gemiddeld €450/ondernemer (~ 0,2% extra omzet, 1 advertentie Nieuwsbode) Invoeren per 1/1/2011

16 De Vraag van Vandaag: “IS DE GEMEENTE BEREID DE KOSTEN IN DE OPSTARTFASE VOOR HAAR REKENING TE NEMEN?’”

17 Presentatie “Pareltjes rijgen”
Dank, vragen? Annemiek Verstappen, 5 oktober 2009 Insteek van haar verhaal zou m.i. heel clean en simple moeten zijn; dit hebben we zo voor ogen met dat idee. We willen snel aan de slag omdat de temperatuur goed is (oa door belcour), er een vacuum is gevallen met het verdwijnen van vorstelijk winkelen en de crisis ons dwingt om Zeist beter op de kaart te plaatsen terwijl onze bestedingsruimte is verkrapt. Daarom hebben wij u verzocht om het eerste jaar voor ons financieel te overbruggen zodat we meteen aan de slag kunnen en een jaar de tijd hebben om ons zelf te bewijzen en daarmee draagkracht te halen om per de reclameheffing in te gaan voeren. Daarom zijn wij erg blij dat college van B&W dit heeft opgenomen in de crisislijst waarbij wij willen aantekenen dat de tevens daarin voorgestelde maatregelen mbt bewegwijzering en gratis parkeren op koopzondagen en -avonden dit alles extra versterkt. Natuurlijk moet ze het niet zo overnemen maar dit zou beslist niet onslim zijn.


Download ppt "Presentatie Gemeenteraad"

Verwante presentaties


Ads door Google