Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCecilia Maes Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ik weet niet wat kunst is, maar wel wat ik mooi vind!
Verdieping en Verrijking: Kunstgeschiedenis
2
Lesopzet ‘Wat is kunst?’ Reis door de geschiedenis: opdracht + uitleg
Individuele opdracht Afsluiting
3
Definities van kunst Van Dale: het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken Wikipedia: kunst is alles wat door een mens is gemaakt en dat tot doel heeft de menselijke zintuigen en geest te prikkelen door originaliteit en/of schoonheid. Dit kan beeldende kunst zijn (schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken, fotografie), maar ook muziek, film, literatuur, theater, dans en bouwkunst. Andere menselijke uitingen, waarvan wordt verondersteld dat ze weinig originaliteit bezitten (eenvoudige schilderijen, Bouquetreeks-romans, exploitatiefilms) of die mensen willen prikkelen om andere redenen (bv. reclame) worden meestal niet tot de kunst gerekend, maar de grens tussen kunst en kitsch (niet-kunst) is niet eenvoudig te trekken. Kunst: een definitie
4
Opdracht: Reis door de geschiedenis
Je krijgt een kunstwerk Kijk ernaar en vraag je af of je het kent, het oud of modern is. Om beurten krijg je de opdracht om deze op chronologische volgorde te hangen Periodes in grote lijnen: (Renaissance) (Barok & Rococo) (Romantiek & Realisme & Impressionisme) (Expressionisme & Kubisme & Surrealisme & Abstract Expressionisme) (Pop Art & Hyperrealisme & Land art & Graffiti & Street art)
6
: Renaissance Wedergeboorte van de Griekse en Romeinse Kunst & Wetenschap Italië & Nederland/Duitsland Kunstenaars: Jan van Eyck, Arnolfini bruidspaar,1434 Botticelli, Geboorte van Venus, 1444 Da Vinci, Mona Lisa, 1503 Michelangelo, Schepping van Adam, 1508
7
1600-1800: Barok & Rococo Over de top en tegen het Katholieke geloof
Heel Europa Kunstenaars: Rubens, Oordeel van Paris, 1638 Rembrand, Nachtwacht, 1642 Vermeer, Meisje met Parel, 1665 Fragonard, De schommel, 1766
8
1800-1900: Romantiek & Realisme & Impressionisme
Gevoel ( ), Realiteit ( ), Experimenteel ( ) Europa Kunstenaars: David, Dood van Marat, 1793 Gericault, Vlot van Medusa, 1819 Bierstadt, Yosemite Valley, 1865 Manet, Diner op het gras, 1863 Monet, Indruk van de opkomende zon, 1872 Van Gogh, Sterrenacht, 1889
9
1900-1950: Expressionisme & Kubisme & Surrealisme & Abstract Expressionisme
Tijd van de –ismes en gevoel Over de hele wereld in tijden van oorlogen (WOI en WOII) Kunstenaars: Munch, De Schreeuw, 1893 Klimt, De Kus, 1907 Mondriaan, Nummer 1, 1921 Picasso, Guernica, 1937 Dali, Volharding van geheugen, 1931 Magritte, Portret E. James, 1939 Pollock, Herfst ritme, 1950 Rothko, Oranje en Geel, 1956
10
1950-2000: Pop Art & Hyperrealisme & Land art & Graffiti & Street art
Maatschappij kritische kunst en ondergronds wordt verheven Wereldwijd Kunstenaars: Warhol, Marilyn, 1962 Hanson, Shopper, 1970 Christo, Pont Neuf, 1985 Haring, Pop Shop Quad II, 1988 Banksy, Volg je dromen, 2010
11
Individuele opdracht Haal het kunstwerk van de muur
Hierover ga je het één en ander opschrijven. Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Anderen hebben jouw informatie voor de volgende opdracht nodig….En jij die van anderen.
12
Afsluiting Lever het blaadje weer in bij de docent
Ik heb vandaag geleerd…. Volgende week dieper in op de kunststijlen Les 2 Renaissance tot Rococo Les 3 Romantiek tot Impressionisme Les 4 Expressionisme tot Abstract expr Les 5 Pop art tot Street art Les 6 Toets en afsluiting (mini tekeningen maken zie pintrest)
13
Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
Les 2. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
14
Opdracht In 1 minuut moeten de werken op de goede volgorde in groepjes hangen: (Renaissance) (Barok & Rococo) (Romantiek & Realisme & Impressionisme) (Expressionisme & Kubisme & Surrealisme & Abstract Expressionisme) (Pop Art & Hyperrealisme & Land art & Graffiti & Street art) Haal het kunstwerk van de muur en ga in het groepje van een kunststijl zitten.
15
Je krijgt een groot posterblad. (10 min) Hierop komt:
Stijlnaam en periode Belangrijkste kenmerken Belangrijkste kunstenaars met een (simpele) tekening van de kunstwerken. Gebruik hiervoor je eigen geschreven teksten en conclusies. Nu krijg je een computer en zoek je nog de overige informatie die je denkt nodig te hebben. Volgende week gaan jullie je posters aan elkaar presenteren (max 3 minuten). Maak de poster zo volledig mogelijk, want anderen gaan hiermee aan het werk.
16
Afsluiting Volgende week: In hetzelfde groepje je poster presenteren
Daarna aan de kunstwebsite werken. Voor nu: Lever de kunstwerken in Lever jullie poster met je blaadjes in. Tot volgende week!!!
17
Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
Les 3. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
18
Inhoud les Posters bekijken en afmaken ( 10 min)
Groeps opdracht (30 min) Aflsuiting ( 5 min)
19
Posters Posters bekijken (5min) Posters afmaken (5 min)
De posters hangen. Zometeen krijg jij een poster van een andere groep, die jij gebruikt om aan de website te werken. Mis jij nog informatie van die groep? Zo ja, wat dan? Posters afmaken (5 min)
20
Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
Les 4-5. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
21
Opdracht Je hebt een blaadje van de docent met een kunststijl. Zoek zsm klasgenoten met dezelfde kunststijl en ga in een groepje zitten. Haal dan laptop’s Verdeel de taken en maak een document waarin je alle informatie (tekst en plaatjes, filmpjes, enz) verzameld dat uiteindelijk op de website komt. Website: dekunstklas.weebly.com Vraag je af…wat moet er op een website over kunst? Je hebt 2 lessen. Voor het eind van de 5e les heb je het document naar de docent gestuurd. Deze verwerkt alles op de site.
22
Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
Les 6. V&V3 Ik weet niet wat kunst is, maar weet wel wat ik mooi vind.
23
Afsluitende les Informatie volgt….
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.