De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE HINDENBURG Paul von Hindenburg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE HINDENBURG Paul von Hindenburg."— Transcript van de presentatie:

1 DE HINDENBURG Paul von Hindenburg

2

3 De Hindenburg ramp. Het enorme Duitse luchtschip vloog in brand tijdens een poging om te landen in de buurt van Lakehurst, New Jersey. Er stierven 35 mensen aan boord, plus een lid van het grondpersoneel Van de 97 passagiers en bemanningsleden aan boord overleefden er 62 de ramp. Het gruwelijke incident werd opgenomen door journalisten en fotografen en afgespeeld in de radio-uitzendingen, op krantenpapier, en in de journaals Het nieuws van de ramp heeft geleid tot een openbaar verlies van vertrouwen in luchtschipreizen, het einde van een tijdperk De bijna 245 m lange Hindenburg gebruikte brandbare waterstof die het luchtschip veranderde in een enorme vuurbal, maar de werkelijke oorzaak van de brand is nog onbekend. Hier beelden van de eerste succesvolle jaren van de Hindenburg, de trans-Atlantische reizen en zijn tragische einde.

4 Het Zeppelin bedrijf begon de bouw van de Hindenburg in 1931, enkele jaren voor de aanstelling van Adolf Hitler als de Duitse bondskanselier. Het luchtschip haalde 135 km/u.aranden In totaal werden met de Hindenburg kilometer afgelegd tussen de ingebruikname in 1936 en het fatale ongeluk op 6 mei 1937.

5

6

7

8

9 Aan boord waren 70 hutten, een lounge, een eetzaal en een bar, allemaal luxueus ingericht. Brede wandelgangen met grote ramen zorgden voor een prachtig panorama. De Hindenburg werd daarom een 'groot zwevend paleis' genoemd.

10

11

12

13

14 Lengte: 244,75 meter Diameter: 41 meter Type gas: waterstof Hoeveelheid (mogelijk) gas aan boord: m3 Maximale snelheid: 135 km/u Aandrijving: 4 Daimler-Benz dieselmotoren die samen pk konden ontwikkelen Hijsvermogen: kg

15

16

17

18

19

20 De propaganda

21

22 De oude man en de nieuwe opkomende.

23

24 Frankfurt

25

26

27 Boven Frankfurt.

28 Boven de Bodensee.

29

30

31

32

33 Boven Rio de Janeiro.

34

35 Gedurende het jaar 1936 stak de Hindenburg de Atlantische Oceaan veilig over in beide richtingen. Op een keer loodste de kapitein het luchtschip met zo'n gemak door een onweersbui, dat de passagiers zich niet eens bewust waren van de slechte weersomstandigheden.

36

37 Boven New York.

38

39 6 mei 1937 – 19u25

40 De Hindenburg boven New York.
2 uur voor de ramp in Lakehurst-New Jersey. Hij trok cirkels boven New York en bleef een tijd boven het Empire State Building hangen.

41

42

43 De commandant was kapitein Max Pruss, een luchtschipofficier met ruime vliegervaring en tot voor kort gezagvoerder van de Graf Zeppelin De Hindenburg bereikte Lakehurst met ongeveer 10 uur vertraging Pruss besloot de landing niet langer uit te stellen wegens regen, wind en bewolking. Na nog een uur te hebben gewacht trof Pruss voorbereidingen voor de landing. De duisternis begon in te vallen en het weer was enigszins verbeterd.

44 1 minuut voor de ontploffing.
Max Pruss 1 minuut voor de ontploffing.

45 19:25 lokale tijd, de Duitse zeppelin Hindenburg in brand met de neus in de richting van de meerpaal op het Naval Air Station in Lakehurst, New Jersey, op 6 mei 1937.

46 Op circa 200 meter van de afmeermast werden de motoren stilgezet en kwam het luchtschip tot stilstand. De ankerkabels werden uitgeworpen die het grondpersoneel 60 meter lager probeerde te grijpen. Plotseling werd de buik van het luchtschip vuurrood en tegelijkertijd sloegen vlammen uit de staart, even voor de bovenste vin. Op de grond zocht de mensenmassa een goed heenkomen. In de besturingsgondel, vooraan onder het schip, voelde de bemanning slechts een lichte schok Men besefte pas wat er aan de hand was toen men naar buiten keek en de grond zag oplichten. De ene na de andere gascel explodeerde Tot op meer dan 20 kilometer afstand waren de explosies te horen. Voordat het brandende luchtschip de grond raakte waren enkele passagiers en bemanningsleden via de ramen en deuren eruit gesprongen. Eenmaal op de grond wist men een aantal anderen alsnog te redden. Tussen de eerste explosie en de uiteindelijke ineenstorting van het gesmolten gloeiende geraamte lagen slechts seconden. Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden), evenals een lid van het grondpersoneel. Kapitein Pruss overleefde de ramp. Het inferno voltrok zich voor de ogen van radioverslaggever Herbert Morrison. Zijn verslag was dezelfde dag in heel Amerika op de radio te horen en is legendarisch geworden. De ramp is ook gefilmd en leverde dramatische beelden op.

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57 De bezittingen worden genoteerd.

58

59

60

61

62 De overlevenden van de bemanning.

63

64 In het museum te Frankfurt

65


Download ppt "DE HINDENBURG Paul von Hindenburg."

Verwante presentaties


Ads door Google