Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe Claessens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014
2
Concept Combinatie van leren in en buiten de academie (cf. stage en werkplekleren in vwo en so) Pluspunten – praktijkervaring opdoen in een artistieke omgeving – doorstroom afgestudeerden naar amateurkunstvereniging, bedrijf of professionele praktijk stimuleren Geen vrijstelling! academie behoudt eindverantwoordelijkheid over het leerproces, leerling blijft 100% financierbaar Niet verplicht en niet afdwingbaar
3
I.s.m. amateurkunsten Ghent Youth Jazz Orchestra
4
i.s.m. professionele kunsten Tijdens je stage als medewerker kostuum help je mee - onder begeleiding van onze vaste kostuumontwerpster - alle kostuums te realiseren. Gedurende de voorstellingenreeks van Colossus sta je in voor het beheer en het onderhoud van de kostuums. Abattoir Fermé zoekt stagiairs kostuum voor het eindejaarsspektakel Colossus
5
Welke context is geschikt? elke maatschappelijke context (amateur, professioneel, semi- professioneel) waarin leerling de (minimum)leerplandoelen kan inzetten en verwerven Academie beslist zelf of een concrete context een meerwaarde is voor het leerproces (eigen kwaliteitstoets) Opleidings- en vormingsactiviteiten van andere opleidingsverstrekkers komen niet aanmerking
6
Welke context is geschikt? Voorbeelden podiumkunsten koor, harmonieorkest, hedendaags dansgezelschap, theaterproductie van een kunstencentrum in samenwerking met plaatselijke amateurs, toneelvereniging, enz. Voorbeelden beeldende kunst bedrijf dat gespecialiseerd is in restauratie van historische glasramen, meubelrestaurateur, atelier van een ceramist, bureau van een grafisch ontwerper, kunstencentrum, enz.
7
Kwaliteit van de alternatieve leercontext Gedeelde verantwoordelijkheid – Academie – Organisatie die de leercontext aanreikt Toetsing door de academie aan de hand van toetsingsinstrument – eigen criteria – mogelijke ondersteuning pedagogische begeleidingsdiensten – validering van het instrument door de inspectie – geen verdere rapportageverplichtingen naar overheid
8
Welke leerlingen en welke vakken? Alle leerlingen (vanaf een zekere leeftijd) Vakken waarin kennis, vaardigheden of attitudes geïntegreerd verworven worden Beeldende kunst alle specifieke ateliers en keuzeateliers Muzieksamenspel, koor, begeleidingspraktijk, ensemble/jazz en lichte muziek, experimentele muziek, ensemble/volksmuziek, directie instrumentale muziek, directie vocale muziek Woordkunstdrama, toneel, voordracht, welsprekendheid, literaire creatie Dansartistieke training
9
Omvang: studiebelasting en inhoud Per schooljaar geregeld Vak volledig vervangen: alle lessen van september tot juni = alle (minimum)leerplandoelen van het jaarplan verwerven Beperkte periode bv. van september tot december Toegespitst op bepaalde facetten van het artistieke proces Tijdinvestering en studiebelasting stemmen overeen met onderwijs- en leeractiviteiten in de academie
10
Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces
11
Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces
12
Motivering Schriftelijke toestemming van de directeur Motivering waarom de alternatieve leercontext een meerwaarde is voor het leerproces, bv. – verwijzing naar kwaliteitstoets – samenhang met de (minimum)leerplandoelen – eerdere positieve ervaringen met de organisatie, de verantwoordelijke enz.
13
Afsprakenkader Tss. alle betrokkenen: directeur, vakleerkracht, verantwoordelijke van de leercontext en de leerling Aspecten in zake veiligheid, verzekering Omschrijving van de activiteiten waaraan de leerling zal deelnemen (tijdstip, plaats) Opvolging aan- en afwezigheden
14
Leren in een arbeidscontext Leerling levert arbeidsprestaties in een bedrijf of bij een zelfstandige Leerling valt onder het KB van 21 september 2004 betreffende de bescherming van stagairs Omzendbrief SO/2002/4 geeft overzicht van de welzijnsverplichtingen (risicoanalyse, gezondheidstoezicht)
15
Leren in een arbeidscontext
16
Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces
17
Opvolging van het leerproces Engagement van de verantwoordelijke van de leercontext -Kwaliteit van de leeromgeving bewaken -Leerling structureel begeleiden (zelf of mentor, coach): leerling wegwijs maken, feedback geven, informatie voor de academie bij houden Academie is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het leerproces – Leerling ter plekke observeren – Geregeld overleg met leerling, de verantwoordelijke, de coach of mentor
18
Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces
19
Meer dan de balans van ieders ervaringen! Nagaan of de leerling de vooropgestelde (minimum)leerplandoelen bereikt heeft Leerling is verplicht om deel te nemen aan de evaluatie-activiteiten die de academie organiseert (proeven of andere…)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.