Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De Kunst in het Romeinse Rijk
3
Architectuur Utiliteit is het grote motto van het Romeinse volk Alle constructies moeten de dagelijkse benodigdheden kunnen beantwoorden De architectuur is meer op de inlandse tradities dan op invloeden van buiten gebaseerd Hoewel veel constructies op Griekse inspiratie zijn gebouwd, zijn deze aan de Romeinse cultuur aangepast
4
De Forum Centrum van de stad De Forum is multifunctioneel Markt met winkelen Religieus centrum met tempels Openbare gebouwen De Forum Romanum is het oudste, nog van de Republiek periode (3de eeuw – 1ste eeuw v.Chr.)
6
Forum van Caesar 1ste eeuw v.Chr.
7
1ste eeuw v.Chr. - 1ste eeuw n.Chr.
Forum van Augustus 1ste eeuw v.Chr. - 1ste eeuw n.Chr.
8
Forum van Trajanus 2de eeuw n.Chr.
9
De Rechthoekige Tempel
Komt van de Etruskische traditie Gebouwd op een hoog podium Frontaalheid: trappen leidden naar de enige ingang Cella is gesloten door overdekte zuilengangen
10
Tempel van Juturna (2de eeuw v.Chr.) in Largo Argentina te Rome
11
Tempel van Fortuna Virilis of Portunus in Rome (ca.100 v.C.)
13
Tempel van Jupiter of Maison Carrée(1ste eeuw v. Chr
Tempel van Jupiter of Maison Carrée(1ste eeuw v.Chr.) in Frankrijk (Nisse)
15
De Cirkelvormig Tempel
Dit plan is geleend van de Griekse Peripterus De cella is gecentraliseerd Frontaalheid is gemaakt door de accestrap
16
Tempel van Fortune Huiusce Diei (ca. 102 v. Chr
Tempel van Fortune Huiusce Diei (ca.102 v.Chr.) in Largo Argentina te Rome
18
Tempel van Hercules (eind 2de eeuw v.Chr.)
19
De Pantheon De oorspronkelijke tempel dateert 27 v.Chr. en had een rechthoekig plan. De Pantheon werd tussen 118 en 125 n.Chr gebouwd en volgt de cirkelplan Pantheon betekend “gewijd aan alle goden” en binnen bevinden zich de 7 altaren voor de 7 planeetgoden De koepel symboliseert het heelal
21
De Basilica Romeinse eigen architectonische creatie Beantwoordt de functionaliteit eisen van het Romeinse volk Multifunctioneel: administratiegebouw, rechtszaal, plaats voor het hanteren van zaken en vergaderingen
22
Basilica Amelia in de Forum Romanum
23
Basilica Julia in de Forum Romanum (54 v.Chr.)
25
Basilica Constantini (306-337 n.Chr.)
26
Gebouwen voor het vermaak
De Circus Gebaseerd op het Griekse stadion voor de olympische spelen Werd gebruikt als paardenbaan voor wagenraces
28
Het Amfitheater Dit gebouw is een uitvinding van de Romeinen, het resultaat van de samenvoeging van twee theaters Het amfitheater diende aan de spelen van gladiatoren die zeer populair waren in Rome en grote massa’s trokken Het bestaat uit voornamelijk door de cavea (zitplaatsen) en de arena
29
Amfitheater in Pompeii (80 v.Chr.)
30
Amfitheater van Flavius of Collosseum (70 –80 n.Chr.)
De façade is in drie architectonische orden verdeeld: Dorisch in de begane grond Ionisch in de middelste etage Corinthisch in de derde etage
34
De Termen Een van de meest belangrijke openbare gebouwen van de Romeinen Diende voor de dagelijks hygiënische verzorging: baden De meest complexe termen bestonden uit: frigidarium, tepidarium, laconicum, caldarium, een buitenplaats voor sporten, kleedkamers en toiletten.
35
Termen van Trajanus n.Chr.
36
Termen van Caracalla n.Chr
37
Termen van Dioclecianus
n.Chr.
38
Beeldhouwwerk Utilitaire functie: versiering Nieuw genre geïntroduceerd: het portret Verbonden tot de vooroudercultus en het idee van onsterfelijkheid Realistische reproductie van de gelaatstekens van het model
39
Portret van Julius Caesar
40
Scipio Africanus, de Oude (236 - 184 v.Chr.)
41
Verisme Nieuwe stijl binnen het realistische portret ontwikkeld Niet alleen worden de natuurlijk “gebreken” afgebeeld, maar deze worden benadrukt en soms zelfs overdreven. Rimpels, moederplekken, pukkels, onsymmetrische gezichten, grote neuzen, kale hoofden, alles werd genadeloos afgebeeld
45
Keizer Augustus (30 v.Chr.- 14 n.Chr.) Introduceert innovaties in beeldhouwwerk Beelden krijgen een idealistisch en klassiek karakter De reproductie van de gelaatstrekken zijn gecombineerd met ideologische vormen uitgeleend van de Griekse traditie
46
Augustus als Pontifex Maximus (12 v.Chr.)
Volgt de Griekse tradities Draagt een toga van witte wol volgens de priestermode Bescheiden en medelijdend attitude tot de goden Doel was de Romeinen stimuleren om deze kleding tijdens politieke optredens te dragen Doel was de moraal te herstellen door de oude en strenge tradities van de voorouders terug te brengen
48
Prima Porta (20 v.Chr.) Augustus als een triomfant generaal afgebeeld Volgt het Griekse model van de Doriforos van Polycleto, maar met de rechterhand omhoog Blote voeten volgen de traditie van de Griekse goden en helden Eros duidt zijn afstammeling aan van Venus die hij en Caesar opeisten
51
Flavian periode (69-190 n.Chr.)
Realistisch portret blijft het grootste kenmerk van de keizerlijke kunst Fotografische behandeling van portretten Van interesse zijn de kapsels van de vrouwen, die de mogelijkheid om de mode te volgen geeft
55
Vanaf regering van Trajanus, rond 100-110 n
Vanaf regering van Trajanus, rond n.Chr, een omslag vindt plaats. Het realistische portret wordt gecombineerd met een geïdealiseerd imago van de keizer Nadruk blijft op de hoofdsbehandeling, vooral in de gezicht en ooguitdrukking Keizer wordt als een transcendente en half goddelijk persoon afgebeeld
56
Trajanus Commodus als Hercules
57
Hadrianus
58
Ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius
59
Tijdens de 3de een 4de eeuwen n. Chr
Tijdens de 3de een 4de eeuwen n.Chr. zijn de concepten van symbolisme en ideologie sterker geworden Het gezicht en lichaam wordt steeds onnatuurlijker Deze veranderingen kondigen de kunststijl aan die de Middeleeuwen zal overheersen
60
Constantijn Tetrarchie
61
Bas-reliëfs Hadden een narratieve en documentaire functie Werkten als versiering voor herdenkingsmonumenten
62
Ara Pacis (9 v. Chr. ) - gewijd aan Augustus
Ara Pacis (9 v.Chr.) - gewijd aan Augustus. Beeldt uit een religieuze processie (geïnspireerd in de processie van Phidias in het Parthenon)
65
Triomfboog van Titus (81 n.Chr.)
68
Zuil van Trajanus (113 n.Chr.)
71
Schilderkunst Veel overgebleven in Pompei Sterke invloed van hellenistische kunst Realisme blijft een voortdurend kenmerk van de Romeinse schilderingkunst Ontwikkeling is in 4 categorieën verdeeld
72
Style 1 – “incrustatie” Begin 2de eeuw v.Chr. tot begin 1ste eeuw v.Chr Zeer eenvoudige stijl Beperkt tot de reproductie van architectonische elementen Figuren zijn zeldzaam, in monochrome kleuren afgebeeld
74
Stijl II – “architectonisch”
Begin 1ste eeuw v.Chr. tot ca.30 v.Chr Introductie van perspectief en van ruimtelijke diepte Maskers, beelden, mensen, vogels, fruit, bloemen zijn sommige onderwerpen van deze stijl
75
Odyssee narratieve schilderingen in Pompei
76
Villa des Mysteries in Pompei
78
Villa in Boscoreale uit Rome
79
Huis van Livia in Rome
81
Stijl III – “ornamenteel”
ca.30 v.Chr. tot eind van 1ste eeuw n.Chr. Realistische perspectieven zijn vergaan Strenge en symmetrische versiering Schilderingen bestaan uit een grote centrale en twee kleine secundaire scènes
82
Huis van Lucretius Pronto in Pompei
83
Huis van Vetti in Pompei
85
Stijl IV – “fantastisch”
ca. 62 n.Chr, - 2de eeuw n.Chr Elementen van de vorige stijl zijn in deze samen gecombineerd Subtiele maar fantastische architectonische perspectieven Trompe-l'oeil effect wordt bereikt: illusie van een driedimensionale ruimte op een plat vlak
86
Huis van Vetti in Pompei
90
Domus Aurea van Nero
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.