Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRudolf Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen. Kind en Adolescent, 26 (2005), p. 181-193. Bohn Stafleu van Loghum
2
Inleiding
3
Het toepassen van sociaal-emotionele capaciteiten Het toepassen van sociaal-emotionele capaciteiten
4
-Ondanks theoretische kennis over emoties, kunnen kinderen met HFASS (High Functioning Autisme Spectrum stoornis), minder oog voor de functie in dagelijks leven -Moeilijk: inzicht in andermans gevoelens Voorwaarde inzicht: adequate detectie van informatie over de stemming van personen in hun omgeving -Invloed van stemming op toekomstig gedrag: Kinderen met HFASS kunnen pos/neg stemming aan pos/neg gedrag koppelen MAAR de kinderen weken wel af in verklaringen van hun antwoorden -Geen moeite met het inzicht in het principe dat stemming een rol speelt bij gedragsverklaringen. Probleem: uit zichzelf minder snel met verklaringen komen die gebaseerd zijn op interne emotionele toestanden.
5
Sociale regulatie van emotionele expressie Sociale regulatie van emotionele expressie
6
Sociale regulatie van emotionele expressie Sociale regulatie van emotionele expressie
7
Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie
8
Persoonlijk belang en ‘false belief’-correctie
9
Sociale relevantie van aandacht voor emotionele uitdrukkingen Sociale relevantie van aandacht voor emotionele uitdrukkingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.