Download de presentatie
GepubliceerdLouisa Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden
2
1. Berekenen van het merkwaardig product in deelstappen
3
handelingsstructuur Herkennen als een merkwaardig product
(Her)Kennen van de juiste formule De formule uitwerken volgens het model Vb: (7a²-ab) = 7²(a²)² -2 (7a²).(ab) + (ab)² = 49a4 – (2.7.1)(a².a.b) + a²b² = 49a 4 -14a³b + a²b²
4
Feiten- en regelkennis
Rekenen met machten Rekenen met lettervormen Betekenis van specifieke termen die in de lagere school niet aan bod komen Begrijpen van complexe wiskundige zinnen
5
2. Confrontatie met een opgave
6
mogelijkheden Directe identificatie van het type probleem met bijhorende oplossingsstrategie Geen directe identificatie van het type probleem Identificatie van het type probleem, geen directe identificatie van bijhorende oplossingsstrategie
7
Fouten bij directe identificatie
Rekenfouten vb: 4.8=23 ipv 32 (omkering) 3²=6 ipv 9 (3.2 ipv 3.3) Mogelijke oorzaken: Dyscalculie Aandachtsstoornis Gebrekkige voorkennis
8
Foute technieken vb: 10³=10000 ipv 1000 ( 10 tot de 3e macht = 10 en 3 nullen) Regelfouten vb: 6+8/2-1(3) = 14/2-1(3) = 7-1(3) = 6.3 = 18 Men werkt van links naar rechts ipv de volgorde van de bewerking te respecteren.
9
Men weet niet welke regel voorrang krijgt Andere oorzaken van fouten
Strategische fouten vb: -(-4)²= +16 Men weet niet welke regel voorrang krijgt Andere oorzaken van fouten Opgave fout overgeschreven Faalangst Aandachtsstoornis Psycho-emotionele factoren Oefening vergeten Te traag werken
10
Geen directe identificatie van het type probleem
Oorzaken eigen aan de persoon: Rekenstoornis, dyscalculie Rekenprobleem door gebrek aan inzicht of intellectuele mogelijkheden Rekenprobleem door psycho-emotionele problemen Oorzaken eigen aan de didactiek: Op het niveau van de uitleg Op het niveau van het inoefenen Op het niveau van de verwachtingen Oorzaken eigen aan de studiehouding of de studiemethode
11
3. Handelingsplan wiskunde
12
Merk leerling en probleem op, omschrijf probleem tijdig en duidelijk
Algemene informatie Observaties vanuit taken, toetsen en examens Specifieke analyse van toetsen en examens Analyse van eigen didactiek Klasgebeuren
13
Stel vanuit de problemen gesignaleerd in de checklist een plan op en bevraag het
Op haalbaarheid Op mogelijkheden in het plannen naar de individuele leerling toe
14
4. Plan meedelen via agenda, toets of persoonlijk contract
15
5. Evalueer de resultaten
16
~Einde~
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.