De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies."— Transcript van de presentatie:

1 EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies

2 1 Opzet EU-onderzoek (Gellis)  50 stakeholder/expert interviews  Best practice analyse campagnes  Eurobarometer  NB: nog geen eindrapport

3 2 Conclusies stakeholder interviews  Term goed ingeburgerd, vooral onder beleidsmakers, experts en stakeholders  Term niettemin niet altijd goed begrepen (‘soortenverlies’)  Grote meerderheid: gebruik de term in een EU-campagne en breng uitdrukkelijker in verband met ecosystemen.  Overall gevoel: de term ‘biodiversiteit’ moet beter worden uitgelegd, niet vervangen  Zorg voor eenvoudige verklaring voor het algemen publiek

4 3 Reflecties van experts op een campagne  Soorten verdwijnen zelden als niet ook hun habitat wordt aangetast  Elke campagne moet nadruk leggen op de invloed van ecosystemen als leveranciers van goederen en diensten  Belangrijkste driver is impact op Europa’s economisch welbevinden (morele overwegingen naar de achtergrond)  Belangrijkste oorzaken zijn: klimaatverandering, intensief landgebruik, vervuiling

5 4 Reflecties experts  Meest beinvloede doelgroepen zijn: visserij, bosbouw, landbouw, toerisme en energieproductie. Deze zijn zich dat bewust.  Echter: iedereen wordt beinvloedt door BD-verlies.  Algemene publiek heeft echter slechts minimale kennis van de impact  Beleidsmakers zijn publiekelijk gecommitteerd maar implementatie is onvoldoende door gebrek aan kennis en KT-economische belangen

6 5 Conclusie  Eenvoudige doelgroepgerichte campagne is onvoldoende  Doelgroepgerichte campagnes moeten begeleid worden door meer grassroots-activiteiten gericht op het grote publiek.  Alleen druk van publiek en media kan zorgen voor betere implementatie van beleidsmaatregelen  Toegevoegde waarde EU-campagne wordt breed erkend, verwachtingen lopen uiteen

7 6 Conclusies (vervolg)  Coherente paraplu-campagne met implementatie belangrijke delen door nationale, regionale en lokale spelers. Verbinden met natuurlijke partners  Prioritaire doelgroepen: Lokale en regionale besluitvormers De meest beinvloede bedrijfssectoren Het algemene publiek met specifieke focus op laag opgeleiden (en dus massamediale campagne)

8 7 Campagne  Paraplubenadering met grotendeels gedecentraliseerde structuur en beperkte centrale staf  Campagne funderen op gezamenlijk concept (overkoepelende paraplu: kernboodschappen, visuele elementen, supervisie, etc.)  Betrokkenheid van stakeholders/netwerken  Centraal: websites, nieuwsbrieven, TV met simpele, universele boodschappen en beelden.  Focus op de jeugd


Download ppt "EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies."

Verwante presentaties


Ads door Google