Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa
2
Autismespectrumstoornis ? pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag.
3
Inleiding ASS wordt steeds vroeger vastgesteld. Voordeel : ▫ interventie wordt vroeg ingezet effectief om de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het functioneren van kinderen met ASS te verbeteren.
4
Vroegtijdige interventie Vb. intensieve gedragstherapie ▫gebaseerd op principes van de leertheorie ▫wordt ook wel Applied Behavior Analysis (ABA) of toegepaste gedragsanalyse genoemd
5
Intensieve gedragstherapie = Discrete Trial Training (DTT) ▫Kindercentra & ZMLK-scholen ▫Kind leert onvoldoende van het reguliere groepsprogramma? DTT ? Door middel van observaties, een trainingssessie en een dossieranalyse beoordeelt een gedragskundige of het kind in aanmerking komt voor DTT
6
Kenmerken van DTT intensieve één-op-ééntraining, 5 en 20 u/week; training gegeven door trainers, groepsleiding en ouders die, onder supervisie, zijn geschoold in de principes van DTT; veel aandacht voor de generalisatie van vaardigheden.
7
Generalisatie vindt plaats als het kind de vaardigheid tijdens de training zelfstandig uitvoert. belangrijke fase voor ASS’ers.
8
Studies naar de effectiviteit van DTT Basis voor dit onderzoek vormt de studie van Lovaas (1987). Kanttekeningen bij deze studie. Geen significante verschillen op taalbegrip en non-verbale vaardigheden gevonden.
9
Studie binnen Stichting de Driestroom Situatie wijkt af van voorgaande studies ▫Minder intensief getraind ▫Kinderen met ASS en een verstandelijke beperking ▫Veel ruimte voor generalisatie ▫Ouders meer actief betrokken ▫Jongere leeftijd van kinderen
11
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.