Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGustaaf Janssens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Marketing College 13 Wat weten we nog?
2
Doel van deze les Na deze les kun je
De belangrijkste begrippen herkennen Deze begrippen toepassen in de volgende lessen Dit is belangrijk omdat vernieuwing in de reis-, hotel- en leisurebranche nu nodig is er van jullie verwacht wordt dat jullie meedenken in jullie toekomstige baan
3
Deze week Kennisquiz Maak groepjes van maximaal 4 personen
Bedenk een naam voor je team Als je het antwoord weet, steek je je hand op Het winnende team mag de volgende categorie en de moeilijkheid kiezen
4
Koopbeslis-singsproces
Doelgroep & Markt-segmentatie Maslow & Doelgroep-bewerking Koopbeslis-singsproces Stof uit Blok 1 Overige vragen 1 punt 1 punt 1 punt 1 punt 1 punt 2 punten 2 punten 2 punten 2 punten 2 punten 3 punten 3 punten 3 punten 3 punten 3 punten 4 punten 4 punten 4 punten 4 punten 4 punten
5
Doelgroep & marktsegmentatie
Wat is een heterogene markt? Een heterogene markt is een markt waar niet iedereen dezelfde wensen en behoeftes heeft. 1 punt terug
6
Doelgroep & marktsegmentatie
Wat zijn demografische criteria? (noem er minimaal 2) Geslacht, religie, leeftijd, gezinssamenstelling 2 punten terug
7
Doelgroep & marktsegmentatie
Welke criteria bieden informatie over het inkomen? De socio-economische criteria 3 punten terug
8
Doelgroep & marktsegmentatie
Noem de drie stappen van marktsegmentatie Doelgroepbepaling Doelgroeporiëntatie Doelgroepbewerking 4 punten terug
9
Maslow & doelgroepbewerking
Hoeveel lagen heeft de piramide van Maslow? De piramide van Maslow heeft 5 lagen. 1 punt terug
10
Maslow & doelgroepbewerking
Hoe kan een campinghouder zijn / haar doelgroep bewerken? Door middel van de 5 marketinginstrumenten / de 5 P’s 2 punten terug
11
Maslow & doelgroepbewerking
Wat betekent zelfontplooiing? Dat je jezelf als persoon ontwikkelt. 3 punten terug
12
Maslow & doelgroepbewerking
Wat is de onderste laag uit de piramide en noem twee voorbeelden Fysiologische behoeften Eten, drinken, ademen, slapen 4 punten terug
13
Koopbeslissingproces
Wat is de fase van de bewustwording? De fase waarin wordt gekeken welke merken je kent. 1 punt terug
14
Koopbeslissingproces
Waar staan de letters AIDA voor? Attention Interest Desire Action 2 punten terug
15
Koopbeslissingproces
Welke fase uit het koopbeslissingsproces zit niet in het AIDA model? De fase van de bevestiging. 3 punten terug
16
Koopbeslissingproces
Wat is het voordeel van producten met lage koopinspanning? Consumenten denken niet lang na over de aanschaf, dus het is mogelijk om impulsaankopen te stimuleren. 4 punten terug
17
Noem alle marketinginstrumenten
Stof uit Blok 1 Noem alle marketinginstrumenten Product Prijs Plaats Promotie Personeel 1 punt terug
18
Stof uit Blok 1 Wat is marktgebied?
Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketingactiviteiten richt. 2 punten terug
19
Wat is het verschil tussen een concrete en een abstracte markt?
Stof uit Blok 1 Wat is het verschil tussen een concrete en een abstracte markt? Een concrete markt is een plek waar vraag en aanbod samenkomen, zoals bijvoorbeeld een winkel of een webshop. Een abstracte markt is een verzameling van alle concrete markten, zoals de huizenmarkt of de reismarkt. 3 punten terug
20
Noem minimaal 4 kenmerken van dienstenmarketing
Stof uit Blok 1 Noem minimaal 4 kenmerken van dienstenmarketing Ontastbaarheid Consumptie op het moment van productie De gast produceert mee Diensten zijn vergankelijk Diensten zijn persoonsgebonden Een dienst is een optelsom van onderdelen Diensten zijn niet te testen De gast koopt slechts de verpakking van de dienst 4 punten terug
21
Waarvoor staat de afkorting USP?
Overige vragen Waarvoor staat de afkorting USP? Unique Selling Point 1 punt terug
22
Waarvoor staat de afkorting MVO en wat betekent het?
Overige vragen Waarvoor staat de afkorting MVO en wat betekent het? Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Het betekent dat je bijvoorbeeld groene energie gebruikt, ouderen in dienst neemt of je afval recyclet. 2 punten terug
23
Geef voorbeelden van een publieksgroep en een omgevingsfactor
Overige vragen Geef voorbeelden van een publieksgroep en een omgevingsfactor Kapitaalverschaffers, overheden, media, specifieke publieksgroepen Het weer, de bevolkingssamenstelling, de economie, technologische ontwikkelingen 3 punten terug
24
In welke periode van het economisch leven is marketing ontstaan?
Overige vragen In welke periode van het economisch leven is marketing ontstaan? In de periode van de afzeteconomie. Onderscheidend vermogen werd belangrijk door de toenemende concurrentie. 4 punten terug
25
En de winnaar is…
26
Bedenk zelf een vraag Individuele opdracht
Bedenk een vraag om de stof uit hoofdstuk 3 (alle stof die in blok 2 is behandeld) Geef zelf ook het antwoord bij de vraag De beste vraag komt op het tentamen (mits er een goede vraag tussen zit)
27
Evaluatie Het doel van deze les De belangrijkste begrippen herkennen
Deze begrippen toepassen in de volgende lessen Is dit voor jullie gevoel behaald?
28
Volgende week Koopbeslissingsproces in verschillende koopsituaties
Koopbeslissingsproces en inkomensverandering Omzetprognose
29
Huiswerk Lees pagina’s 73 t/m 78 Maak opdrachten: 3.34 3.35 3.40 3.41
Dit wordt volgende week gecontroleerd!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.