Download de presentatie
GepubliceerdVictor Vos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Ronnie Leeters, InProfiel Studiedag Sociale Economie 5 november 2014 Hasselt
2
Innovatieve ArbeidsOrganisatie
3
Onze missie: Organisaties doen schitteren door mensen te doen stralen ! Onze Visie:
4
Onze integrale kijk op organisatieontwikkeling
Structuur Processen Leiderschap Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Resultaat Gedrag Strategie Visie Systemen Cultuur © InProfiel
5
Innovatieve ArbeidsOrganisatie de 4 hoekstenen
Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen
6
Procesgericht organiseren
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal
7
Procesgericht organiseren
van een complexe organisatie met eenvoudige taken naar een eenvoudige organisatie met complexe taken Een verhaal van anders knippen en plakken
8
Procesgericht organiseren reductie van organisatiecomplexiteit
Verkoop Planning Uitvoering Administratie Klachtafhandeling X (X – 1) / 2
9
Primair proces is leading lady
Procesgericht organiseren = Productgericht organiseren = Klantgericht organiseren Primair proces is leading lady
10
Maar welk is nu ons primair proces ?
Herkenbaar? Sociaal proces Economisch proces
11
Procesgericht organiseren Sociale economie als de economie van de toekomst
Sociaal proces Economisch proces tijd
12
Procesgericht organiseren
Orders ordersoort a ordersoort b ordersoort c Sorteercriteria Organisatiebouwsteen a Organisatiebouwsteen b Organisatiebouwsteen c Parallelliseren Denken in functie van orders en/of orderstromen = denken in functie van het proces = denken in functie van de klant = basis om te specialiseren is de klant ipv de functie
13
Verhogen van het regelvermogen
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal
14
Verhogen van het regelvermogen
21% 32% 22% 25% Active Jobs Low strain Jobs High strain Jobs Passive Jobs Regelkracht Karasek Taakeisen
15
Verhogen van het regelvermogen = Verhogen van het leervermogen
Verhogen leervermogen Regelkracht Karasek Taakeisen
16
Verhogen van het regelvermogen = Minimale regels
Baat het niet, dan schaadt het … WEL !
17
Verhogen van het regelvermogen = Reduceren van afhankelijkheid
Verhogen van het regelend vermogen Hoe het er soms (?) uitziet …
18
Verhogen van het regelvermogen = Reduceren van afhankelijkheid
Verhogen van het regelend vermogen Hoe het er soms (?) uitziet …
19
Het team is de hoeksteen van de organisatie
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal
20
Het team is de hoeksteen van de organisatie Zelfsturende teams: wat is het niet ?
Vrijheid, blijheid Chaos, onduidelijkheid Iedereen moet alles kunnen De teamleider heeft niets meer te zeggen en mag niet meer ingrijpen
21
Het team is de hoeksteen van de organisatie De 4 ontwikkelingsdimensies van een team
Team doel
22
Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
Rate to be John Mary Rebecca Wim David As Is Task 1 100% 80% Task 2 60% Task 3 40% Task 4 Task 5 10% Task 6 20% Task 7 De competentiematrix
23
Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
Ruimte voor diversiteit Waardering van diversiteit Verhoging realiteitszin Team Ontwikkelings Plan Persoonlijk Ontwikkelings Plan
24
Het team: ontwikkeling organiserend vermogen:
klassiek Voorbereidende taken Management taken Ondersteunende taken Buiten het team
25
Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
toekomst Voorbereidende taken Management taken Ondersteunende taken In het team
26
Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
En dus een nieuwe competentiematrix
27
Leiderschap vanuit geloof en vertrouwen
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal
28
Leiderschap vanuit geloof en vertrouwen
NAAR Paradigmashift Controleren Regelen Dirigeren Zekerheid Intern gericht Routine taken Operationeel Op werkwijze gericht Beheersing Gericht op individuen Ondersteunen Voorwaarden scheppen Aanmoedigen Onzekerheid Extern gericht Niet-routine taken Tactisch – strategisch Op resultaat gericht Ontwikkeling Gericht op team Leidinggevende is tegelijk veranderaar en object van verandering
29
Jullie eigen organisatie
Leiderschap Systemen Processen Cultuur Structuur Gedrag Resultaat Strategie Visie Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Succes ermee ! Ik hoop u alvast geïnspireerd te hebben.
30
Ronnie Leeters Zaakvoerder InProfiel Mobiel: E mail: Follow me on be.linkedin.com/in/ronnieleeters/ Gecertificeerd Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie Certified Personal Coach Erkend adviseur KMO-Portefeuille voor pijlers Advies en Strategisch Advies Erkend overname coach door Vlaams Agentschap Ondernemen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.