Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnja Bos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014
2
Deel I Spam Deel II Social media INHOUD
5
Reclame DOEL SPAM
6
Spoofing: identiteitsvervalsing. Je voordoen als iets of iemand anders (vervalst IP- of e-mailadres).
7
Phishing: ‘vissen’ naar vertrouwelijke informatie Gepaard met o.a. hacking, spoofing, trojaans paard DOEL SPAM
8
Harvesting: het afzoeken van het internet naar e-mailadressen door middel van ‘bots’. DOEL SPAM
9
Hacking: illegaal toegang verschaffen tot informatie/computersysteem. DOEL SPAM
15
Ongevraagd Grote hoeveelheid (bulk) E-mail Commercieel doeleinde WAT IS SPAM?
16
Zeer lage kosten Een reactie meestal al voldoende Handel in e-mailadressen WAAROM SPAM?
17
LAGE KOSTEN
18
KOSTEN BOTNET
20
Tast consumentenvertrouwen aan Kosten afgewenteld op ontvanger Internetverbinding Tijd om het te verwijderen Kosten spamfilters e.d. Neemt netwerkcapaciteit in beslag Irritatie / inbreuk op de privacy NADELEN SPAM
21
Artikel 11.7 Tw Hoofdregel: alleen bij toestemming Uitzondering: Klantrelatie Eigen, gelijksoortige producten Opt-out Bedrijven WETGEVING
22
Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid ARTIKEL 11.7 LID 1 TW
23
Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op ARTIKEL 11.7 LID 3 TW (SOFT OPT- IN)
24
gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing. ARTIKEL 11.7 LID 3 TW (SOFT OPT- IN)
25
OPTA Handhavingsbeleid Spam Boetebeleidsregels ACM Maximaal EUR 450.000,-- per overtreding (zeer ernstige overtreding) Normaal minder ernstige overtreding ACM BELEIDSREGELS
26
DEEL II
27
Nieuwe manieren om consumenten te bereiken via social media Is de spam-wetgeving daarop ook van toepassing? SOCIAL MEDIA
28
Actie waarbij consument wordt aangezet om deze door te geven aan vrienden. Gelden de regels voor e-mailberichten ook voor dergelijke acties? TELL-A-FRIEND
29
Vier voorwaarden waaraan een tell-a-friend actie moet voldoen: 1.communicatie gebeurt volledig op initiatief van de consument. Geen beloning, noch voor afzender, noch voor ontvanger; 2.Voor de ontvanger moet duidelijk zijn wie de afzender is; 3.Er moet vooraf inzage zijn in het bericht dat verstuurd wordt; en 4.Verantwoordelijke mag e-mailadressen slechts voor eenmalige verzending gebruiken. RECHTSOORDEEL CBP EN OPTA
30
FACEBOOK ACTIES
33
VOORWAARDEN
34
TELL-A-FRIEND?
35
LINKEDIN
36
TWITTER
38
MOGELIJKHEDEN
39
RISICO’S
41
SOLV Advocaten Anne Frankstraat 121 1018 BZ Amsterdam ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.