Download de presentatie
1
SOCIAL MEDIA in Business
Tijdens deze slide kunnen de deelnemers de vragenlijst invullen. Deze ook terugvragen na invullen en even kort bestuderen op bijzonderheden
2
Waarom doet BonsenReuling Social Media?
Oorsprong: Zelfbescherming Geluiden vanuit de markt “uitspattingen” van het personeel Ook commerciële kansen: Online profilering Volgen van ontwikkelingen bij klanten en eventueel inspelen hierop Wervingstool
3
Stel je voor! Richard Badenhop 45 jaar Eigenaar CRM-ondernemer
Social Media believer LinkedIn: Facebook: Google+: gplus.to/richardbadenhop Twittertag: #smib Alle drie de foto’s en namen en profielen erbij
4
Wie weet wat Social Media is?
Wie zit er op: LinkedIn? Twitter? Facebook? Whatsapp? Andere social media? En in je omgeving?
5
Wat moet ik ermee? Vooroordelen Dan ziet iedereen mijn gegevens
Heb ik helemaal geen tijd voor Wat ga ik dan eigenlijk zeggen? Dan ziet iedereen mijn gegevens Mijn Engels is niet zo goed Wie interesseert het nou wat ik doe Heb ik het wel nodig? Ik ontmoet liever mensen in het echt Ik heb een interne functie Ik doe geen sales Ik ben niet zo handig met internet Wat moet ik ermee? Het is alleen maar om een nieuwe baan te zoeken Ik heb wel een profiel maar niemand volgt mij Ik zie het als een reünie met oude bekenden Ik snap het niet, wat #, RT? Hebben die mensen niets beters te doen? Ik hoef niet te weten welk broodje iemand eet En dan moet ik zeker ook zo overdreven leuk doen? Daar moet ik me nog in verdiepen Er is zoveel keus Niet nog meer verplichtingen graag
6
Wat is Social Media? Social Media zijn communicatiekanalen
waar mensen online in contact staan, informatie uitwisselen, meningen ventileren, vragen stellen, ervaringen delen, samen doen, samen werken, zowel privé als zakelijk.
7
NextGEN Generatie 4 – 18 groeit op met Social Media
Zij zijn de baas over 10 – 20 jaar Zullen ze dan geen Social Media meer gebruiken? Of alleen maar meer? Voor de nieuwe generatie is ouderwets De jeugd ziet bellen als a-sociaal
8
Invloed van Social Media
Wie kent voorbeelden van de invloed van Social Media?
9
Social Media: (massa)communicatie in je ééntje
10
De wereld wordt Zoover 14% gelooft een advertentie 78% gelooft een (vage) bekende Meningen van vreemden zijn belangrijker dan websites.
11
Waarom doen mensen zaken met je?
GUNNING Know, Like and Trust TIMING Top of mind prijs, product, presentatie, garantie, service, levertijd, beschikbaarheid…
12
Social Media in de praktijk
Hoe kun je netwerken en verkopen met Social Media?
13
LinkedIn Zakelijk netwerk 3.5 miljoen gebruikers in Nederland Veelal managers, directieleden en ondernemers Inzicht in elkaars netwerk Vind ingangen bij bedrijven via connecties Vind personeel of check personeel Deel informatie o.a. presentaties Zie wie er geïnteresseerd is in je Stuur berichten, ook naar mensen waar je geen adres van hebt LinkedIn is het CV van de ‘toekomst’ LinkedIn is geen vervanging van je netwerk maar een versterking Perfect voor verkopers, inkopers en HRM afdelingen Zie LinkedIn als een grote businessclub met een verdraaid goed smoelenboek
14
Adverteren op LinkedIn
15
Youtube Tweede zoekmachine in de wereld
Onwaarschijnlijke hoeveelheden beeldmateriaal Zoek je iets, kijk ook op YouTube Productinformatie Producthulp Productreviews (van jan en alleman!) Aanbevelingen Bewust en onbewust je producten tonen
16
Facebook
17
Blogging Blogs = weblog
Blogs zijn persoonlijke websites met persoonlijke meningen Wereldwijd > blogs Bloggen vergroot je netwerk Bloggen zorgt voor meer kennis Blogs zijn lang en goed vindbaar Bloggen verschaft autoriteit Bloggen maakt je ‘top of mind’
18
Twitter What the #@#@ is Twitter?
Korte berichtjes (tweets) naar je followers Eventueel met foto, geotag of internetadres Followers die jouw bericht retweeten, sturen het zo door naar hun followers En hun followers, en hun followers enz. Snelheid van nieuws gaat het snelst op Twitter Tweets kunnen nieuwtjes zijn, of een aanbieding, of een waarschuwing, of een aanbeveling, een vraag of gewoon een berichtje (Trending) topics volgen door te zoeken op internet
19
Wat gebeurt er op Twitter?
21
Zakelijk en Privé Grens zakelijk en privé vervaagd
Social Media op de werkplek en thuis Cultuurshock voor onze generatie
22
Personal Branding Met Social Media etaleer je jezelf
Op basis van je profiel zul je vinden en gevonden worden Je netwerk verhuist met je mee Je netwerk wordt onderdeel van je persoonlijke waarde Je netwerk wordt aantoonbaar Bedrijven zullen steeds meer netwerken zoeken
23
Gevaren van Social Media
De snelheid van Social Media Eens geschreven, blijft geschreven Zakelijk versus privé Mooier voordoen dan je bent Hoax Je bent niet de enige die een mening heeft Je collega’s en vrienden zijn er ook Negatieve publiciteit Tijd en Prioriteit
24
PAUZE Wat bespreken we nog? Wat betekent het voor mijn bedrijf?
Wat hebben we besproken: Wat is Social Media? Wat is de impact? Hoe beïnvloed je? Social Media in de praktijk Wat bespreken we nog? Wat betekent het voor mijn bedrijf? Van theorie naar praktijk
25
Werknemers op Social Media
Kansen Naamsbekendheid Informatie uitwisseling Werving&selectie Onderhoud klanten/relaties Marketingtool Bedreigingen Negatieve publiciteit Vertrouwelijke informatie openbaar Lagere arbeidsproductiviteit
26
Werknemers op Social Media
Welke mogelijkheden om Social Media in goede banen te leiden? Onderscheid type uiting en tijdstip: Social Media tijdens werktijd Social Media buiten werktijd Zakelijke uitingen Persoonlijke uitingen Benaderen concurrenten en relaties na einde arbeidsovereenkomst
27
Werknemers op Social Media
Social Media tijdens werktijd Recht op privacy werknemer (waaronder communicatievrijheid) Vrijheid van meningsuiting werknemer (belangenafweging) Goed werknemer/goed werkgever Instructiebevoegdheid werkgever; beperkingen mogelijk Gerechtvaardigd belang op vooraf vastgestelde regels
28
Werknemers op Social Media
Social Media buiten werktijd Vrijheid van meningsuiting werknemer (belangenafweging) Goed werknemer/goed werkgever Instructiebevoegdheid werkgever; geheimhoudingsverplichting Gerechtvaardigd belang op vooraf gestelde regels
29
Werknemers op Social Media
Zakelijke uitingen Aard van de uiting of medium bepalend? Holland Casino arrest (Hof ‘s-Gravenhage) Uitspraak Blokker (Rb Arnhem)
30
Werknemers op Social Media
Persoonlijke uitingen Aard van de uiting of medium bepalend? Politieke voorkeur Positieve of negatieve uitlatingen klanten, relaties of concurrenten Bikinifoto’s delen?
31
Benaderen concurrenten en relaties na einde arbeidsovereenkomst
Nieuwe connectie LinkedIn (Voorzieningenrechter Arnhem) Berichten op Twitter (Hof ‘s-Gravenhage)
32
Kans of bedreiging?
33
Werknemers op Social Media
Kans of bedreiging? KANS Top op mind Gunfactor Autoriteit verschaffen Bereikbaarheid Nieuw communicatiekanaal Nieuwe businesskansen mits: Strategisch inzetten Interne communicatie en sturing Social media-beleid/-reglement (let op! Instemmingsrecht OR) Geheimhoudingsbeding Concurrentie- en relatiebeding Toezicht op naleving Sancties
34
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.