Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGijs Visser Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Programma 18 februari 2010 Inleiding ATC Waarom Elektrisch rijden? Technologische vernieuwing Versterking voor Nederland Ontwikkelingen internationaal Discussie
3
De missie van ATC Het Automotive Technology Centre (ATC) is de Nederlandse Automotive cluster organisatie die technologische innovatie, samenwerking en netwerken binnen de industrie stimuleert en organiseert.
4
ATC doelstelling Het versterken van de nationale en internationale technologie- en marktpositie van bedrijven en instellingen die actief zijn in de Nederlandse automobiel sector (in het bijzonder onze partners en deelnemers) Aangezien 95% van de omzet van deze sector buiten Nederland gerealiseerd wordt, is een sterke internationale positionering van groot belang. Daartoe zal ATC maximaal samenwerken met de industrie, overheid, kennisinstellingen in binnen- en buitenland.
5
ATC doelgroepen Bij ATC zijn meer dan 150 organisaties als partner of deelnemer aangesloten.
6
Innomotive = Versterking Verdieping Internationalisering
7
Technische focusgebieden Advanced Powertrains Materials & Light Weight Constructions Manufacturing Technology & Logistics ICT, Infotainment, Intelligent Vehicles Design & Technology
8
ATC activiteiten (1) Innomotive activiteiten (t.b.v. algemene doelstelling): Markt- en technologie trendanalyses Kennistransfer - technologie workshops - leergangen - website www.automotive-industry.nl met diverse data baseswww.automotive-industry.nl Meet & Match evenementen Kringbijeenkomsten International Automotive Congres (8 en 9 juni 2010!!) Initiëren van Euregionale en Europese cluster projecten Internationale innovatie reizen Promotie van de Nederlandse automobiel sector - Magazine: Promotive - Digitale nieuwsbrief: E-motive - Website: www.atcentre.nlwww.atcentre.nl
9
ATC activiteiten (2) Projecten: Diverse HTAS enabling projecten EMR; opzetten van thematische netwerken in Euregio Design; N-Brabant IPC projecten voor MKB CVT congres ENEVATE; randvoorwaarden elektrisch rijden voor Noord-West Europa e.a.
10
Aansluiting met het HTAS programma Driving Guidance: Connected Car Vehicle Dynamics Control Integrated HMI Vehicle Efficiency: Efficient Powertrain Light Constructions Enabling Program: Automotive Education Business Development Knowledge Transfer ATC focus in lijn met HTAS programma Product: Advanced Power trains Materials & Light Weight Constructions Design & Technology ICT, Infotainment, Intelligent Vehicles Proces: Manufacturing Technology & Logistics
11
Netherlands Global Innovation Program and Projects Internationalisation Programs Strong, innovative & World Wide competitive Dutch Automotive Industry Clustering and Knowledge Base Automotive Campus Internationalisation Programs High Tech Automotive Systems 3 organizations and 1 goal
12
Partners (overzicht januari 2010)
13
Deelnemers (overzicht januari 2010) Uw organisatie?
14
Megatrends: hoe en waarom E-mobiliteit?
15
Key variables: Oil price$ 150 - 300 per barrel Battery cost€ 300 – 500 per kWh source: Continental, BCG 2008 *) only Europe, USA, Japan, China EV + RE 1 HEV 3 – 10 % 3 – 6 % 20 – 26 % 1. Range Extender HEV +EV Diesel Gasoline CNG 44 – 58 % 11 – 14 % 2 – 3 % 28 – 45 % EV VERWACHTE MARKTAANDELEN HEV/EV * IN 2020 CO2 targetsE6/E7 Tax subsidies€ 1,000 – 2,000
16
Holistic approach: relevante eigenschappen E-rijden Performance Energy consumption Climate comfort Thermal management Driving / pedestrian / electrical safety and crashworthiness Weight Fire safety EMC Bron: PDE Automotive 2009
17
Wat is er anders bij nieuwe elektro-auto? Wat verdwijnt: op verbrandingsmotor gebaseerd aandrijfsysteem plus periferie (transmissie, brandstofsysteem, in/uitlaat) en dempingsmaterialen Wat toegevoegd wordt: accupakket, elektromotor, inverter, transmissie/ differentieel, DC/DC-converters 400/12V, range extender of accuwisselsysteem, laadsysteem, informatiesystemen, isolatie Wat aangepast wordt: carrosserie, wiel- ophanging, informatiesystemen, hulpaggregaten, zoals stuurbekrachtiging, remsystemen (regeneratief), klimaat-systemen (airco, verwarming) Voor optimalisatie: nieuwe voertuig lay-out Bron: PDE Automotive 2009
18
De accu is en blijft de grootste uitdaging voor elektrische voertuigen 18
19
STATUS QUO BATTERIJTECHNOLOGIE – DOORBRAAK NODIG
20
Toeleverancier laadpalen, betaalsysteem Energie leverancier electriciteits- productie Infrastructuur energie distributie Eindgebruiker E-mobiliteit vraag Retailer verkoop, distributie, onderhoud OEM fabrikanten, ombouwers TIER toelever- industrie Overheden: EU, Nat., Reg., Lokaal wetgeving, subsidies, belastingen, stimuleringen E-mobiliteit Waardeketen – waar liggen de kansen? Durfkapitaal investeringen Automotive R&D&E onderzoek, ontwerp, ontwikkeling, engineering, testen, consultancy Pechhulp Enablers clusteren, innovatieprogramma Onderwijs academisch, beroepsonderwijs
21
Activiteiten ATC Clusterversterking in Nederland –Technologie workshops –Ondersteuning Formule E-team –Projectinitiatie Internationale clusterversterking –EMR –Enevate Visie ontwikkeling Nederland –Provincie Brabant –Provincie Limburg
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.