De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom."— Transcript van de presentatie:

1 Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom

2 Inhoud presentatie 1. Wat is een Portfolio 2. Portfolio en het Onderwijs 3. Digitaal Portfolio 4. PDP 5. (korte) Demo PDP 6. Constateringen 7. Vragen/discussie

3 1.1 Wat is een portfolio ? Van Dale:”Map voor het bewaren of vervoeren van grote tekeningen, schema’s, etc” Kunstenaars en architecten -map met afbeeldingen, recenties, etc. -overtuigen potentiële opdrachtgevers Bedrijf – portfoliomanagement -producten en diensten -optimale mix IT-portfolio management (Informatie, nov 2004) -IT beheren als portfolio -Onderlinge samenhang it-services -Hardware, software, service, projecten, producten

4 1.2 Wat is een portfolio ? Onderwijs -Oorsprong eind jaren 80 (lerarenopleidingen) -Assessment insteek -selectie van illustratief (bewijs)materiaal maar -competentie nivo (kunnen) aantonen -“leven lang leren” Portfolio’s: iets anders dan een presentatiemap! (Vives:nov 04)

5 2.1 Portfolio: één instrument binnen onderwijs  Geen ‘ding’, maar…  Onderdeel van een methode om zelfsturing te bevorderen (ondernemen)  Student is eigenaar (zelfregie)  Ondersteunt vooral competentiegericht en vraaggestuurd onderwijs  Randvoorwaarden

6 2.2(Digitaal)Portfolio in toekomstperspectief 2.2 (Digitaal)Portfolio in toekomstperspectief Modules Vrije Vorm Onderwijs (competenties/vraaggestuurd) Prefab (blokken/projecten) Voltijd/Deeltijd/Duaal Bron: Geurts (lector Pedagogiek van beroepsvorming (Digitaal) Portfolio Informatica

7 2.3 Noodzaak van een portfolio in het onderwijs  Student kan eigen leerproces monitoren en sturen  (ontwikkelen)  Student kan laten zien over bepaalde competenties te beschikken  (bewijzen)  Student kan expertise en producten aan anderen beschikbaar stellen  (etaleren) Competentiegericht onderwijs vraagt voor de student een curriculum op maat rondom persoonlijke leerbehoefte. Met een portfolio is de persoonlijke leerroute goed te monitoren en te sturen

8 2.4 Drie typen portfolio’s Showcaseportfolio -demonsteren/tonen (“zaken in de etalage zetten”/cv) -optimaal beeld geven eigen kwaliteit (best practices) Beoordelingsportfolio -laten beoordelen (“temperatuur laten opmeten”) -opleider (coach, docent, examencie, etc.) -bewijzen Ontwikkelingsportfolio -zelfreflectie (“zelf de temperatuur opnemen”) -feedback van belang Verzameldeel -alle relevante stukken en prestaties bij elkaar

9 Iets nieuws onder de zon ? Kees van Diest

10

11 3.1 Waarom wel een digitaal portfolio?  Beter toegankelijk  Meerdere personen tegelijk  Minder papier (compacter)  Overal toegankelijk (onafhankelijk tijd en plaats)  Beter te structureren/verbanden (hyperlinks)  Betere en snellere communicatie  Multimedia  Leuk om te gebruiken/maken (E-tijdperk en I-opleiding)  Toezegging Examencie

12 3.2 Waarom geen Digitaal portfolio?  Lezen vanaf scherm (begeleiders)  ICT-vaardigheden nodig  Fysieke klachten (RSI)  Infrastructuur >> Beveiliging  Moet niet extra zijn (naast papier)  Analoog kan soms heel handig zijn

13 4.1 PDP  Komt uit HBO-I koker – “Rol docent ICT-Duaal”  Commercieel product VigorPlaza  Communities  Webbased  Beheer (beperkt)  Pilot gehouden bij Informatica  Draaien nu pilots onder E-merge (o.a HS-Leiden, TU-Delft [engels])  Versie 2.1 (sinds 1/9/2004)  Bedrijfsleven (Corus), ROC’s

14 4.2 Positie PDP Showcaseportfolio Etalage Succesindicatoren Beoordelingsportfolio Voortgang Competenties Evaluaties Ontwikkelingsportfolio Activiteiten Streefprofielen Verzameldeel Historie Typen Portfolio’s PDP

15 5.

16 6. Constateringen  Ons I-onderwijs (vormen) wijzigt sterk  Student krijgt meer regie over eigen opleiding  Een portfolio is daarbij een noodzaak  Een digitaal portfolio biedt vele voordelen  PDP een geschikt instrument (en wordt volwassen)

17 Haagse Hogeschool Afdeling Informatica, team Duaal 070 - 4478531 c.j.j.vandiest@hhs.nl www.haagsehogeschool.nl 7. Vragen/discussie Bedankt voor de aandacht


Download ppt "Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom."

Verwante presentaties


Ads door Google