De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ze spijbelen of vallen in slaap

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ze spijbelen of vallen in slaap"— Transcript van de presentatie:

1 Ze spijbelen of vallen in slaap
INTT Ze spijbelen of vallen in slaap Motiverende examentraining op eigen school

2 Inhoud van blok 5 Soorten examentraining
Waarom ervaren docenten beter zijn Motivatietechnieken en examentraining Mogelijkheden om laatste weken nuttig en boeiend te maken Uitwisseling: Wat organiseert jouw school in de laatste weken? Typ hier de footer

3 Soorten xamentrainingen:
Typ hier de footer

4 Examentraining: drie mogelijkheden
Externe training Leerlingen melden zich individueel aan. Kosten: gemiddeld 300 euro per vak Training op school door externen Kosten tot euro Training op school door eigen docenten Leerlingen kiezen (voor hen nuttige) vakken Er wordt een speciaal rooster gemaakt. Typ hier de footer

5 Externe examentrainingen Big Business
Totaal ongeveer leerlingen Sector groeit: nu ook door het jaar heen trainingen, ook voor schoolexamens Een leerling over externe examentraining: “Op school leer ik niks meer. In 50 minuten kom je nergens aan toe. Ze bellen me suf, maar ik zeg gewoon dat ik mijn tijd beter kan besteden. In Leiden krijg ik veel meer persoonlijke aandacht en ik kies de vakken die belangrijk zijn. “ Typ hier de footer

6 Waarom zijn externe examentrainingen zo populair?
Succesvol Gehanteerde strategieën zinvol Goede organisatie Veel aandacht, kleine groepen Er wordt veel voor betaald, dus kinderen willen hun best wel doen. Trendvolgers Steeds meer kinderen maken er gebruik van. Typ hier de footer

7 Promotieonderzoek Sander Gerritsen (2014): Kwaliteit onderwijs afhankelijk van ervaring docent Ervaren leerkrachten zijn beter Typ hier de footer

8 Maar: hoe blijf je ze boeien? Motivatietechnieken
Typ hier de footer

9 DÖRNYEIS 11 GEBODEN Leraarsgedrag: TEACH WHAT YOU PREACH
Zorg voor een ontspannen werksfeer. Introduceer elke taak en maak leerlingen nieuwsgierig.. Zorg voor een goede band met de leerling. Versterk het zelfvertrouwen. Maak de lessen interessant en verfrissend. Dörnyei, Zoltan. “Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom.” Modern Language Journal 78.3 (1994): 281-­‐2. Typ hier de footer

10 11 Geboden (vervolg) Gun de leerlingen zelfstandigheid.
Maak het leren persoonlijk relevant. Verhoog de doelgerichtheid van de leerling. Breng je vak tot leven. Versterk de groepscohesie. Bron: Dörnyei, Zoltan. “Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom.” Modern Language Journal 78.3 (1994): 281-­‐2. Geef persoonlijke en gerichte feedback Bied een perspectief (toekomst) Typ hier de footer

11 Toegespitst op examentraining
Zorg voor een goede band met de leerling en versterk het zelfvertrouwen. Benadruk waar ze al goed in zijn. Geef ze duidelijke handreikingen (strategieën en stappenplannen) Blijf enthousiasme uitstralen. Geef constructieve feedback. Typ hier de footer

12 Vervolg motivatietechnieken examentraining
Gun leerlingen zelfstandigheid. Laat ze vakken kiezen en zelf een programma samenstellen . Houd rekening met hun bioritme: plan de examentraining in de middag. Maak je lessen interessant en spannend. Besteed aandacht aan inhoudelijke aspecten. Bouw competitie-elementen in. Typ hier de footer

13 Vervolg motivatietechnieken examentraining
Verhoog de doelgerichtheid van de leerling. Laat ze resultaten bijhouden. Vraag naar toekomstplannen. Versterk de groepscohesie Stimuleer samenwerking (elkaar feedback geven, hardop denken). Organiseer ontspanningsmomenten. Typ hier de footer

14 Vijfstappenplan Fase 1: Uitdagende start
Fase 2: Diagnostische starttoets Fase 3: Oefenen deelvaardigheden Fase 4: Proefexamen maken Fase 5: Het eindexamen Bron: APS: Examentraining in eigen hand Typ hier de footer

15 Uitdagende start Maak er een ritueel van.
Officiële aftrap door de rector Zorg voor een strakke organisatie. Overzichtelijke roosters (in de middag) Organiseer een klassengesprek waarbij het belang van examenresultaten en toekomstplannen (vervolgopleidingen) besproken worden. Laat leerlingen zich van tevoren inschrijven voor de vakken. Minder vrijblijvend en beter voor planning docent Typ hier de footer

16 Diagnostische startoets
Geef geen compleet examen maar representatieve onderdelen. Laat leerlingen eerst samen sterke en zwakke punten analyseren. (eventueel met een scoreformulier) Stel een plan op met de leerling. Typ hier de footer

17 Oefenen deelvaardigheden
Herhaal gericht de strategieën voor de deelvaardigheden die geoefend worden. Laat leerlingen met dezelfde problemen samenwerken en hardop denken over de aanpak. Laat ze vervolgens oefenen volgens een plan en de resultaten bijhouden. Geef zo veel mogelijk persoonlijke feedback. Typ hier de footer

18 Proefexamen maken Maak de examensituatie precies na. Indeling lokalen
Absolute stilte Koffie en thee (ouders?) Een ‘onbekend’ maar representatief examen Bespreek de examens (organiseer feedback) Typ hier de footer

19 Uitwisseling Werk in drietallen (van verschillende scholen)
Wissel de volgende punten uit: Zijn er op jouw school veel leerlingen die deelnemen aan externe examentrainingen? Organiseert jouw school iets speciaals in de laatste weken? Wat doe jij zelf in jouw les tussen het SE en het CSE? Wat doet jouw school tijdens de examens? Ga je altijd naar de zittingen van jouw vak, ook al hoef je niet te surveilleren? Typ hier de footer


Download ppt "Ze spijbelen of vallen in slaap"

Verwante presentaties


Ads door Google