Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
…en toen ze eindelijk een relatie met de geschreven taal had, werd lezen een verslaving en bracht ze elk vrij moment door met een boek in haar handen. Uit: Kroniek van een onbegrepen liefde, Elle Eggels
2
De leerkracht als regisseur van ‘Lezen!’
en de leesconsulent als assistent-regisseur (of, … waarom het goed is dat we kinderen laten huilen voor het slapen gaan) Presentatie kennisdag Cubiss 11 april 2011 Ed Koekebacker
3
Waarom lezen bevorderen?
10 redenen
4
Veel lezen betekent: 1. Jezelf beter leren kennen
2. Anderen beter leren kennen 3. De wereld beter leren kennen 4. Je woordenschat vergroten 5. Je in gedachten verplaatsen in ruimte en tijd en anderen ontmoeten
5
Veel lezen betekent: 6. Emoties bij jezelf en anderen herkennen
7. Je gedachten en gevoelens onder woorden leren brengen 8. Je fantasie laten prikkelen 9. Steeds beter gaan lezen 10. Plezier beleven: Lezen is leuk!
6
Daarom! Maak werk van een stilleesbeleid!
7
Leescirkel van Chambers
8
Leescirkel van Chambers
KIEZEN (aanbod, beschikbaarheid, toegankelijkheid, presentatie) DE HELPENDE VOLWASSENE LEZEN (tijd om te lezen, voorgelezen worden, voor jezelf lezen) REAGEREN (het gesprek: leesbeleving, boekenpraatjes, logboekje)
9
REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Illustraties
10
REAGEREN: praten Illustraties
11
REAGEREN: praten Illustraties
12
REAGEREN: praten Illustraties
13
REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Illustraties Trefwoord/woorden zoeken
14
REAGEREN: praten Woorden zoeken
15
REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Trefwoord/woorden zoeken Vragenspel: draai, denk, durf
16
REAGEREN: praten Vragenspel: draai, denk, durf
‘vragenspel’
17
REAGEREN: praten Inhoud, beleving, waardering Genre (pictogrammen)
Trefwoord/woorden zoeken Vragenspel: draai, denk,durf Presentatie, bespreking ……….
18
REAGEREN: vastleggen Logboekje Boeken top tien Recensiebord ………………
19
KIEZEN: aanbod Leesniveaus Belevingsniveaus Typen boeken
‘ander’ leesmateriaal
20
KIEZEN: beschikbaarheid en toegankelijkheid
In de buurt Snuffelen Geordend
21
KIEZEN: presentatie Boeken rechtop Versierde kratjes Keukentrap
Ooghoogte ………………
22
LEZEN Tijd om te lezen Voor jezelf lezen Voorgelezen worden
23
Leescirkel van Chambers
KIEZEN (aanbod, beschikbaarheid, toegankelijkheid, presentatie) STILLEESBELEID LEZEN (tijd om te lezen, voorgelezen worden, voor jezelf lezen) REAGEREN (het gesprek: leesbeleving, boekenpraatjes, logboekje)
24
voortgezet technisch lezen
Estafette Nieuw vanaf groep 4 t/m groep 8 voortgezet technisch lezen + leesbevordering
25
Estafetteloper
26
Estafetteloper
27
Estafette Nieuw Na-Kaarten over lezen
30
Nieuwsbegrip
31
Kidsweek
32
Leesstudio
33
“Dit beklemde het hart van de vader en het was hem menigmaal te moede alsof hij zijn zoon geketend had in plaats van bevrijd.” Deze laatste zin stond in het geheugen van het kind gegrift. Soms huilde zij erom, ‘s avonds op bed voor het slapen, en het verontrustte haar dat er zinnen bestonden die je zo droevig maakten. Uit: Luchtdans voor twee paren, Rascha Peper
34
Met dank aan: CBS Bosseschool Middelharnis CBS De Hoeksteen Giessenburg OBS De Westhoek Ouddorp
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.