Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Lidy van der Worp (RENN4)
Sip Jan Pijl (RUG) Jan Bijstra (RENN4) Els van den Bosch (RUG)
2
handelingsverlegenheid
4
Leerontwikkeling over 3 jaar
COOL Special (2012) Leerontwikkeling over 3 jaar Cohort / Cohort Onderzoek / Study Onderwijs / Education Loopbanen / Careers Special education
5
Uitspraken over leervorderingen van cluster 4 leerlingen
Cluster 4 leerlingen laten zeer weinig leervorderingen in een leerjaar (Siperstein, Wiley and Forness, 2007) De achterstand van cluster 4 leerlingen ten opzichte van reguliere leerlingen neemt in de loop van jaren in een snel tempo toe (Ledoux, Roeleveld, van Langen & Paas) Het lijkt erop dat cluster 4 leerlingen binnen het speciaal onderwijs het minst van dat onderwijs profiteren. ( E. Smeets, COOL)
6
handelingsverlegenheid
Literatuuronderzoek handelingsverlegenheid Focus op gedrag ( Levi & Vaughn; 2002) Niet-systematiche benadering (Van der Wolf & Van Beukering; 2009)
7
handelingsverlegenheid ?
literatuuronderzoek Focus op gedrag ( Levi & Vaughn; 2002) Niet-systematiche aanpak (Van der Wolf & Van Beukering; 2009) handelingsverlegenheid ?
8
Focus op gedrag Veel instructie tijd gaat verloren omdat leerkrachten te veel aandacht besteden aan het beheersen van gedrag (Pianta & Hamra, 2009) Veruit de meeste gedragsproblemen zijn gerelateerd aan de leertaak (Umbreit et. al., 2007)
9
Leertheoretische benadering
Focus op gedrag Moeilijke taak Probleem gedrag Aandacht voor gedrag Versterkt taak vermijdend gedrag
10
Leertheoretische benadering
Focus op gedrag Versterkt taak gedrag Aandacht voor taak Moeilijke taak Probleem gedrag Sutherland & Oswald, 2005 Aandacht voor gedrag Versterkt taak vermijdend gedrag 10
11
Focus op taak Reinforcing on-task behavior Attention to task
Challenging task Problem behavior Sutherland & Oswald, 2005 Attention to behavior Reinforcing task avoidance
12
D:\VIDEO_TS
13
Zone van naaste ontwikkeling Vygotsky
Focus op taak Systematische benadering ACT PLAN CHECK DO
14
Focus op taak Focus op gedrag Systematische benadering Niet-systematische benadering
15
Systematische benadering Niet-systematische benadering
Focus op taak Focus op gedrag Systematische benadering Niet-systematische benadering 15
16
Non-systematic approach
SEN quadrant Non-systematic approach Focus on behavior Focus on academics Systematic approach
17
Non-systematic approach
SEN quadrant Non-systematic approach A y Focus on behavior Focus on academics x Systematic approach
18
Non-systematic approach
SEN quadrant Non-systematic approach B y Focus on behavior Focus on academics x Systematic approach
19
SEN quadrant } Effect op gedrag ? In kaart brengen via vragenlijst
20
Ontwikkeling vragenlijst
√ Theoretisch model - Definieren van beide assen
21
Ontwikkeling vragenlijst
√ Theoretisch model - Definiering van beide assen √ Zoektocht naar bestaand instrument
22
Ontwikkeling vragenlijst
√ Theoretisch model √ Zoektocht naar bestaand instrument * ‘Pilot’ - Observaties - Lesverslagen Key concepts - Intervieuws
23
Ontwikkeling vragenlijst
√ Theoretisch model √ Zoektocht naar bestaand instrument * ‘Pilot’ ◊ De constructie van het instrument - Twee dimensies vertalen naar stellingen - Gebaseerd op : PDCA - cirkel - Inspectiekader - Cognitieve interviews
24
Bepalen van de betrouwbaarheid
Empirische onderzoek (Oktober, ) Factor analyse (four quadrants) Betrouwbaarheid Validiteit
25
Bedankt voor de aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.