Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdam Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
2
Voorstellen Wie ben ik: Wie zijn jullie? Peter Uijtdewilligen
Docent Scheikunde en OnO (Technasium) bij CSG Het Streek Wie zijn jullie? Naam, School, Ervaring met begeleiden PWS of onderzoekende didactiek?
3
Groepsvorming Van elkaar leren Groepen van 3-4 mensen
Veel ervaring + Veel ervaring = Meer ervaring Weinig ervaring + Weinig ervaring = Nog steeds weinig ervaring Groepen van 3-4 mensen Minimaal 1 met ervaring
4
Onderzoekende didactiek
Definitie onderzoekende didactiek: Vele verschillende definities Probleem gestuurd onderwijs Kern: De leerling zelf laten onderzoeken en ontwerpen Docent is begeleider/bewaker van het proces
5
Onderzoekende didactiek
Focus op het proces Natuurlijk is de inhoud belangrijk
6
Onderzoekende didactiek
Waarom onderzoekende didactiek? Voorbereiding op PWS Voorbereiding op vervolgonderwijs Examenprogramma BINASK HAVO/VWO Domein A Vaardigheden Domein A niet direct getoetst in het CSE Subdomein A1: Informatievaardigheden gebruiken. Subdomein A2: Communiceren. Subdomein A3: Reflecteren op leren Subdomein A5: Onderzoeken Subdomein A6: Ontwerpen
7
Onderzoekende didactiek
Hoe leren we deze vaardigheden aan? Hoe bereiden we ze voor op het PWS? Good practice: Leerlijnen Beginpunt Eindpunt Van A naar B
8
Onderzoekende didactiek
Leerlijnen inrichten Vakoverstijgend of vakspecifiek NLT ANW OnO Technasium
9
Onderzoekende didactiek
Voorbeeld: Practica binnen vak Formuleren van een opdracht: Bepaal de concentratie fosforzuur in verontreinigd water doormiddel van een titratie met een sterke base. (Gestuurd) Onderzoek de concentratie fosforzuur. (Minder gestuurd)
10
Onderzoekende didactiek op uw school
Vraag: Hoe ziet onderzoekende didactiek er nu uit binnen uw vak? Leerlijnen/lesprogramma’s
11
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Waar stuur je?
Waar laat je lopen? Wat is een rode vlag? - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
12
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker
Veel open vragen stellen (indirecte sturing) Waarom…? Hoe…? Wat…? Doorvragen - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
13
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker
Logboek of persoonlijk verslag Vaste open reflecteer vragen Voordeel: Helpt proces volgen Nadeel: Nog meer nakijkwerk… - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
14
Rol van de docent Procesbegeleider/Procesbewaker Structureren
Leerling laten faseren Docent begeleidt daarbij Reflecteer met leerling per fase - 3 minuten zelf opschrijven - 7 minuten delen en bespreken in de groep - Plenair terugkoppelen
15
PWS, Proces, Eindproduct
Het proces: Welke fases zijn er te onderscheiden bij een onderzoek/PWS?
16
Fases Theoriën van: Suchman Llewellyn
EDC (Education Development Center) De Vaan & Marell Van Graft & Kemmers
17
Fases Confrontatie Verkennen Opzetten experiment Uitvoeren experiment
Concluderen Presenteren Verdiepen/verbreden
18
PWS, Proces, Eindproduct
Begeleiding: Kies een fase (de lastigste) en deel met elkaar hoe je deze fase begeleidt.
19
Hoe doe je dat? Niet sturen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.