Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeen Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose
2
Publieksonderzoek informatie verzamelen over publiek informatie verzamelen over publiek informatie koppelen aan informatie koppelen aan marketingstrategie marketingstrategie communicatie communicatie verschillende methodes verschillende methodes kassaregistratie kassaregistratie enquêtes enquêtes etc. etc.
3
Focus keuze voor methode vanuit informatieve noden: wat wil je weten? keuze voor methode vanuit informatieve noden: wat wil je weten? welke plaatjes v/h publiek leveren diverse methodes op? welke plaatjes v/h publiek leveren diverse methodes op? wazige en algemene schets wazige en algemene schets scherp en welomlijnd beeld scherp en welomlijnd beeld mogelijkheden en knelpunten mogelijkheden en knelpunten
4
Publieksonderzoek
5
Kassaregistratie een steeds vaker gehanteerde methode een steeds vaker gehanteerde methode bij bestellen van tickets bij bestellen van tickets bij betalen aan kassa bij betalen aan kassa representativiteit? representativiteit? wie is geregistreerd? wie is geregistreerd? belang datamanagement: dubbele registratie belang datamanagement: dubbele registratie steekproeftrekking steekproeftrekking voorstellingsspecifieke data vermijden voorstellingsspecifieke data vermijden welke informatie in kort tijdsbestek? welke informatie in kort tijdsbestek?
6
Kassaregistratie wat levert het op aan informatie? wat levert het op aan informatie? algemene data algemene data nogal wazige schets... nogal wazige schets...
7
Kassaregistratie illustratie type informatie illustratie type informatie culturele hinterland culturele hinterland geografische uitstraling voorstelling geografische uitstraling voorstelling Nodig? adresgegevens Nodig? adresgegevens geografische spreiding publiek geografische spreiding publiek communicatie: regionaal/supraregionaal communicatie: regionaal/supraregionaal op beleidsniveau: subsidiëring... op beleidsniveau: subsidiëring...
8
Illustratie: hinterland (1) 3 Gentse theaters 3 Gentse theaters Publiekstheater Publiekstheater Nieuwpoorttheater Nieuwpoorttheater Kunstencentrum Vooruit Kunstencentrum Vooruit procentueel aandeel per gemeente procentueel aandeel per gemeente aantal bezoekers per 1.000 inwoners aantal bezoekers per 1.000 inwoners
9
Illustratie: hinterland (2) 2 Gentse musea 2 Gentse musea Museum voor Schone Kunsten Museum voor Schone Kunsten Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Stedelijk Museum voor Actuele Kunst procentueel aandeel per gemeente procentueel aandeel per gemeente aantal bezoekers per 1.000 inwoners aantal bezoekers per 1.000 inwoners
10
Kassaregistratie soort publiek soort publiek structureel publiek versus passanten structureel publiek versus passanten marketingstrategie en boodschap afstellen marketingstrategie en boodschap afstellen Nodig? aantal voorstellingen bijgewoond Nodig? aantal voorstellingen bijgewoond Nodig? abonnement Nodig? abonnement samenhang met verwachtingen omtrent aanbod of bezoekmotivatie? samenhang met verwachtingen omtrent aanbod of bezoekmotivatie?
11
Illustratie: publieksverloop (1) wie neemt waaraan deel? wie neemt waaraan deel? segregatie van publieken of omnivoren? segregatie van publieken of omnivoren? methode: matrix van voorstellingen methode: matrix van voorstellingen aantallen toeschouwers die voorstellingen combineren aantallen toeschouwers die voorstellingen combineren web of netwerk van voorstellingen web of netwerk van voorstellingen Nodig? info over bezoeken Nodig? info over bezoeken
12
Illustratie: publieksverloop (2)
13
Besluit: kassaregistratie levert nuttige informatie op, zij het nogal ‘wazig’ en heel algemeen levert nuttige informatie op, zij het nogal ‘wazig’ en heel algemeen vereist inspanning aan kassa of bij reservatie + datamanagement vereist inspanning aan kassa of bij reservatie + datamanagement probleem met selectiviteit! probleem met selectiviteit! relatief makkelijk uitvoerbaar relatief makkelijk uitvoerbaar welke vragen stellen? welke vragen stellen?
14
Publiekssurvey vaak gebruikt, duur en intensief vaak gebruikt, duur en intensief dataverzameling vereist know-how! dataverzameling vereist know-how! vragenlijstconstructie vragenlijstconstructie technisch in orde technisch in orde vergelijkbaarheid vergelijkbaarheid steekproeftrekking steekproeftrekking respons maximaliseren respons maximaliseren
15
Vragenlijstconstructie: voorbeeld moet technisch in orde zijn moet technisch in orde zijn vraagverwoording vraagverwoording lay-out lay-out illustratie: presentatie antwoordcategorieën illustratie: presentatie antwoordcategorieën
16
Vergelijkbaarheid: voorbeeld “7,6 % van de museumbezoekers in Gent is tussen 65 en 79 jaar.”
17
Respons maximaliseren op zitplaats of persoonlijk contacteren? op zitplaats of persoonlijk contacteren? drankbonnetje als ‘incentive’? drankbonnetje als ‘incentive’? follow-up procedures: 30-45% verbetering follow-up procedures: 30-45% verbetering
18
Publiekssurvey wat levert het op aan informatie? wat levert het op aan informatie? ‘rijke’ data, scherp beeld ‘rijke’ data, scherp beeld informatie op basis van steekproef informatie op basis van steekproef toeval + voldoende respondenten! toeval + voldoende respondenten!
19
Publiekssurvey
20
Illustratie: publiekssegmenten
22
Besluit: publiekssurvey verscheidenheid aan diepgravende informatie verscheidenheid aan diepgravende informatie ‘natte droom’ van de marketeer ‘natte droom’ van de marketeer kenmerken publiekssegmenten koppelen aan informatiekanalen kenmerken publiekssegmenten koppelen aan informatiekanalen communicatie afstemmen op segment communicatie afstemmen op segment
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.