Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kennis verbreden en verdiepen
2
Doen Denken Betekenis opbouwen Stappenplan achterhalen Schematiseren
Onthouden Stappenplan achterhalen Uitproberen Automatiseren, inslijpen
3
Denken Denkvaardigheid gebruiken met het doel de kennis van de leerstof te verdiepen en te verbreden
4
Doen Met een denkvaardigheid kun je: Het methodisch en analytisch denken ontwikkelen
5
Activerende Leervragen
Kennis omtrent denkvaardigheden Opfrissen Activeren Inslijpen
6
Activerende leertaken
Aangeleerde denkvaardigheden: Toepassen Verbeteren Inslijpen.
7
Kennis verbreden en verdiepen
Dimensie 3 Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Stof eigen maken Zelf aan de gang Denken en doen Vergelijken Classificeren Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Abstraheren Kennis verbreden en verdiepen Denk- vaardig- heden Inductief redeneren Deductief redeneren Samenwerken Stelling onderbouwen Activerende leertaken Zelf verbanden leggen Fouten analyseren (eerst)Docent gestuurd Activerende vragen (daarna) Leerling gestuurd Denken over normen en waarden
8
Kennis verbreden en verdiepen
Dimensie 3 Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Stof eigen maken Zelf aan de gang Denken en doen Vergelijken Classificeren Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Abstraheren Kennis verbreden en verdiepen Denk- vaardig- heden Inductief redeneren Deductief redeneren Samenwerken Stelling onderbouwen Activerende leertaken Zelf verbanden leggen Fouten analyseren (eerst)Docent gestuurd Activerende vragen (daarna) Leerling gestuurd Denken over normen en waarden
9
VERGELIJKEN De DEFINITIE :
Vergelijken is het vinden van overeenkomsten en verschillen tussen bepaalde zaken door te kijken naar specifieke kenmerken !
10
Stappenplan : 1.Kies de dingen die je wilt vergelijken (sporten) 2.Kies de kenmerken waarop je wilt vergelijken. (verdienste/blessures/jaren activiteit) 3.Verklaar de overeenkomsten en de verschillen m.b.t. de kenmerken die je hebt uitgezocht. (aan de hand van het grafiek) 4. Vat je conclusie samen.
11
Conclusie : Tennis blijkt de voordeligste sport te zijn !
12
Vergelijken m.b.v. een Venn-diagram:
Sport (overeenkomsten) Sport: voetbal Verschil: -teamspel -met voeten gespeld Sport: tennis Verschil: -Individueel -met armen gespeld bal
13
Kennis verbreden en verdiepen
Dimensie 3 Accommodatie (Bestaande kennisstructuren veranderen) Stof eigen maken Zelf aan de gang Denken en doen Vergelijken Classificeren Assimilatie (oud aan nieuw koppelen) Abstraheren Kennis verbreden en verdiepen Denk- vaardig- heden Inductief redeneren Deductief redeneren Samenwerken Stelling onderbouwen Activerende leertaken Zelf verbanden leggen Fouten analyseren (eerst)Docent gestuurd Activerende vragen (daarna) Leerling gestuurd Denken over normen en waarden
14
Classificeren betekent het groeperen van
De definitie : Classificeren betekent het groeperen van dingen in categorieen op basis van specifieke kenmerken !
15
Stappenplan : 1.Kies de dingen die je wilt classificeren 2.Kies daaruit een element en geef hievan de kenmerken. 3.Omschrijf de categorie door kenmerkente beschrijven. 4. Kies een ander element uit en doe dezelfde. 5. Ga zo door totdat alle elementen zijn geclassificeerd. 6. Voeg evt. categorieen samen of splits ze joust.
16
SCHEMA : LEVEND DOOD Gekozen dingen: ANDERS/ WEET NIET MUMMIES X
FOSSIELEN BLIKSEM GEDACHTEN KORAAL BACTERIEN ACTIEVE VULKAAN
17
Deductief redeneren
18
Definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.
19
Deduceren Afleiden Concluderen Ontlenen Verklaren
Gevonden op
20
Redeneren Betogen Een gedachtegang ontwikkelen Breedvoerig praten
Gevonden op
21
Deduceren = Déduire Uitleg : “Daaruit leid ik af dat hij niet zal komen”.
22
Zal hij komen? 17 december’10 Amsterdam Parijs
23
Zal hij komen? 17 december’10 Amsterdam Parijs
24
Zal hij komen? Amsterdam Parijs
25
Zal hij komen? Amsterdam Parijs
26
Hij komt niet ! Vertraging Grrrrr Amsterdam Parijs
27
Definitie: Deductief redeneren is het toepassen van algemene principes of regels op specifieke situaties en daarover vervolgens een uitspraak doen of een conclusie trekken.
28
Hij komt niet ! Vertraging Grrrrr Amsterdam Parijs
29
Deducerend redeneren Deduceren: Logisch afleiden Verklaren
Uit algemene wetten afleiden hoe verschijnselen zich in bep. gevallen voordoen Gevonden op
30
Is dit Duidelijk ?
31
Opdracht: Schrijf bij de volgende plaatjes een verhaal en geef door middel van deductief redeneren aan wie de dader is.
32
Detective
33
Een Lijk
34
Sherlock Holmes
35
Sherlock Holmes
36
Een stelling onderbouwen
37
Een Stelling = Een formulering van een standpunt
Definitie: Een Stelling = Een formulering van een standpunt
38
Een stelling maken Een stelling bestaat uit één zin
Moet debattabel zijn Nooit in vraag vorm Gelijke kansen voor- en tegenstanders Geen ontkenning gebruiken
39
Onderbouwen Feiten Mening Overtuigen Charisma Argumenten
Door stijl en schoonheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.