Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarolien Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
futurelab De omgeving van Planning: doelen in een organisatie Strategie: methoden om doelen te bereiken Visie: samenhang en motivatie om aan doelen te werken
2
geschiedenis US military, Rand corporation, Kahn Hudson Institute, Kahn zelfstandig Shell, Group planning, Pierre Wack, door schok therapie de implicaties van de markt laten zien SRI,Batelle, onafhankelijke bedrijven die methode Shell gingen toepassen, Kees vander Heijden, Arie de Geus (beiden Shell) Na oliecrisis midden jaren 70, nieuwe boom vanwege onzekere toekomst, GBS,(Peter Schwartz), Kairos Future (Mats Lindgren), Shell (Arie de Geus, Kees van der Heijden) Daarna veel bedrijven die voor zichzelf begonnen met consultancy bedrijven (DTN, Shell en Future Consult in Nederland)
3
Futuristen De toekomst door filosofen: inzicht in de samenleving en dat weten te verkopen (Plato: de staat, Bijbel:apocalyps, STOA: Kosmologie de wereld is ordelijk/rationeel en dus inzichtelijk, Scholastiek: redelijk en gevoelsmatig(goddelijk), Bacon: Novum Organum kennis is macht, Vico: geschiedenis is wetmatig, Descartes:alles is te kennen en te controleren door zelfinzicht, Foucault: macht is niet te controleren, McLuhan: mediawetten bepalen de toekomst
4
Strategen Militair Sun Tzu: missie, klimaat, terrein, leiderschap en methoden Alexander de Grote: ontwerping en reorganisatie door indoctrinatie cultureel Julius Cesar: snelheid en trouw van onderdanen Djengis Khan: manoeuvreren en verrassen Napoleon: politiek en massaal geweld
5
Management strategie Altijd rationeel Chandler definitie: ‘Strategy is the determination of the basic long-term goals and objectives of an enterprise, and the adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying out these goals.’ Porter (Boston Consulting Group): waardeketen Minzberg: Facilitair,Rationeel-empirisch, Macht, Normatief- reëducatief Gary Hamel: adaptability and creativity (The future of Management)
6
Ondernemen en bedrijfsvoering Onderneming en bedrijf; twee onvergelijkbare éénheden Wat maakt vergelijken mogelijk; geld? De onderneming en de organisatie Doel en de middelen? Hoe verhouden beslisstructuren en doelen zich tot elkaar? Ze zijn tot elkaar veroordeeld maar volgen niet uit elkaar
7
Ondernemen gaat over het vermarkten van een idee Het idee is de leidraad voor de actie Mensen in de organisatie warm maken voor een idee doe je door interactie, door communicatie Ideeën zijn niet gepland of geprogrammeerd Brainstormen zijn niet het idee zelf De afwegingen vinden simultaan plaats en niet achtereenvolgens Unternehmnung
8
Bedrijf Gaat over de planning, de orde in handelingen Chaos uitsluiten, evenwicht zoeken Begrijpbaar maken van de actie Ook daar zijn emoties die het liefst niet zichtbaar worden
9
Managers Practisch of theoretisch Hokjes en lijstjes zijn de middelen Kletsen brengt helderheid? Wie wil het nou worden als kind? Managers sluiten toeval uit Stiekem verlangen naar management (mba’s in Azie)
10
Beslissingen Ervaring als basis voor besluiten Niet rationeel maar onderbuik Beslissen heeft met sluiten, slissen, doven te maken, met uitsluiten Decisie; het verkleinen van de werkelijkheid door hokjes van wel en niet
11
Wat zit er in scenario’s Gemeenschap/samenleving Technologie Economie Politiek Milieu Factoren zijn niet onafhankelijk dus beïnvloeden elkaar en wordt afwegen lastig. Alles is in beweging.
12
complexiteit Structuren zijn niet vast. Dwarsverbindingen maken inzicht onmogelijk als logische structuur. Kleine oorzaken met grote gevolgen
13
Het verhaal Overtuiging van de visie door het verhaal Rhetoriek, dialectiek, grammatica
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.