Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
2
MARKETING MIX
3
WELKE P VAN DE MARKETINGMIX WORDT BENADRUKT?
4
MARKETINGMIX
5
INHOUD HF 10 PRIJS Functies van factor PRIJS
Prijsbepalingsmethoden en –berekeningen Prijsbeleving Operationeel prijsbeleid
6
Belang van prijs ‘’De prijs is het enige marketinginstrument dat geen geld kost, maar juist geld oplevert.’’ Produceren en designen van een product kost geld Distribueren op een plaats kost geld Promoten kost geld.
7
LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen
Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen
8
De functies van prijs Bepalen van de omzet Bepalen van de winst
Ondersteuning Bepalen van de afzet
9
Bepalen van de afzet/omzet/winst
Afzet = aantal verkochte producten Omzet = afzet x prijs Winst = omzet – kosten Invloed PRIJS?
10
Wisselwerking met andere P’s
Prijs en product; de kwaliteit van product beïnvloedt prijs soms geeft prijs een idee van kwaliteit (+ en -) Prijs en plaats Verkoop via bestaande distributiekanalen is goedkoper Prijs en promotie Meer geld voor promotie hogere prijs Minder geld voor promotie lagere prijs (euroshopper)
11
prijsbepalingsmethoden
Kostengeoriënteerd Concurrentiegeoriënteerd Afnemersgeoriënteerd
12
Kostengeoriënteerd Cost-plus-pricing Kostprijs + winst = verkoopprijs
Break-even-analyse Is het mogelijk – bij gegeven prijs – de break- evenomzet te realiseren
13
Opdracht prijsbepaling obv kosten
WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw
14
Nieuwe i phone 6 Kostprijs is € 320 Verkoopprijs is € 400 Winstmarge ?
Prijs iphone 6 is € 400 Constante kosten € Break-evenafzet Variabele kosten per eenheid ?
15
Concurrentiegeoriënteerd
Verkoopprijs concurrent is uitgangspunt: Backwardpricing; door concurrent gevraagde consumentenprijs Premiumpricing; iets hogere prijs dan concurrent omdat kwaliteit beter is Going rate pricing; je richten op marktprijs
16
Opdracht prijsbepaling obv concurrent
WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw
17
Nieuw merk telefoon Verkoopprijs concurrent; €25
Marge detaillist: 20% van de verkoopprijs Marge groothandel; 15% van de inkoopprijs Variabele fabricagekosten: € 5 Fabricagekosten: € Overige kosten: € Minimaal aantal eenheden?
18
Afnemersgeoriënteerd
Wat is afnemer bereid te betalen?
19
Prijsbeleving Prijskopers; letten meer op prijs dan op kwaliteit Kwaliteitskopers; letten meer op kwaliteit dan op prijs
20
Prijsbeleving Psychologische prijzen
21
Prijsbeleving Prijsdiscriminatie Prijsdifferentiatie
22
Operationeel prijsbeleid
Nieuw product Afroomprijsstrategie Penetratieprijsstrategie Bestaand product Stay-out pricing Put-out pricing dumping
23
Prijsbeleid nieuw product
Afroompolitiek Hoge prijs Prijs geleidelijk verlagen Voorbeeld: Playstation Penetratiepolitiek Lage prijs Prijs geleidelijk verhogen Voorbeeld: Bullit Energy Drink
24
Prijsbeleid bestaand product
Stay-out pricing: concurrentie weren door lage prijs te hanteren Put-out pricing: door middel van lage prijs concurrentie uit de markt stoten Dumping: producten onder marktprijs/kostprijs aanbieden met als doel snel marktaandeel te krijgen
25
Case 1 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten
RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3
26
Case 1 Nieuw product; Bierplu Vragen:
Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.
27
Case 2 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten
RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3
28
Case 2 Nieuw product; DE komt met cups voor Nespresso Vragen:
Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.
29
LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen
Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen
30
AFSLUITING Schrijf op geeltje Top of Tip of
Wat je vandaag hebt geleerd Plak op bord als je weggaat
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.