Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Theorie H 13 Diensten (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) “3 op een rij”. (20 min) Casus (15 min)
2
Marketing van diensten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten MARKETING VAN EEN PRODUCT DAT ER NIET IS
3
“het tastbaar maken van een dienst”
4
De marketing van iets dat er niet is
Wat is een dienst? = product waarvan de specifieke kenmerken in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar zijn
5
Kenmerken van diensten
niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie - > dienst ontmoeting/ service encounter: interactie tussen klant en dienstverlener
6
Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Kenmerken van diensten Hier figuur 13.2 uit de 5e editie opnemen Principes van marketing – Hoofdstuk 13
7
Goederen en Dienstencontinuüm:
zuivere goederen: goederen met minimum aan dienstverlening bijv. autoradio door goederen gedomineerd/ goederen met service: iets meer dienstverlening bijv. inbouwen autoradio Op materieel gebasseerde diensten / service met goederen: accent op dienstverlening bijv. grote beurt auto Op mensen gebaseerde diensten /zuivere diensten: geen goederen bijv. APK keuring zelf
8
Goed of dienst?
9
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
10
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
11
Diensten op internet: Bank en vermogensbeheer Muziek: Reizen: Dating: Carriere : Medische zorg:
12
Marketingstrategieën dienstverlenende bedrijven
Drie extra P’s: People Physical environment = Serviscapes: fysieke omgeving van dienst Process
13
Winstketen van de dienstverlening:
Interne kwaliteit van de dienstverlening Tevreden en productieve dienstverlenende werknemers Grote waarde van de dienst Tevreden en trouwe klanten Gezonde winst en groei Doel: Onderscheiden
14
Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Soorten Marketing bij diensten Principes van marketing – Hoofdstuk 13
15
aspecten: die perceptie beïnvloeden
toegankelijkheid geloofwaardigheid begrip klant betrouwbaar veiligheid bekwaamheid communicatie beleefdheid responsiviteit tastbare zaken
16
Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Management van dienstenkwaliteit Principes van marketing – Hoofdstuk 13
17
De kwaliteit van diensten meten:
kritieke-incidenten methode: specifieke klachten onderzoeken SERVQUAL: en Gap/kloofanalyse
18
SERVQUAL, Service Quality: raamwerk voor kwaliteit van dienstverlening. vergelijking tussen verwachtingen en de daadwerkelijk gemeten percepties van service kwaliteit, = bijv. mbv 'gap/kloof analyse' = verschil (de 'kloof' of 'gap') tussen datgene wat men van de dienst verwachtte en datgene wat men daadwerkelijk heeft ervaren. vijf dimensies: RATER: Reliability - betrouwbaarheid Assurance - zekerheid Tangibles - tastbare zaken Empathy - empathie : meeleven met klant Responsiveness - responsiviteit /bereidheid
20
goede eigenschappen dienstverlener
Obsessie voor klant commitment topmanagement hoge kwaliteitsnormen Self Service Technologies (SST) prestatiecontrole goed herstel van fouten werknemers en klant tevreden stellen
21
Marketing in non-profitorganisaties
Organisaties streven andere doelstellingen na dan primair economische, zoals marktaandeel en winst beter: not for profit Principes van marketing – Hoofdstuk 13
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.