Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnneleen Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
2
doelstelling Het gaat hier om te oefenen wat u al lang wist maar waar u best wat beter in mag worden. Om u een kans te bieden om te oefenen in luisteren.
3
Daar wordt iedereen beter van.
Communiceren en ontdekken wat de geheime drijfveren zijn van uw gesprekspartner. Daar wordt iedereen beter van.
4
communicatietechniek
We gaan ons als een “Oen” gedragen en “LSD” gebruiken en we laten “OMA” lekker thuis!!!
5
Wees een “OEN” Open Eerlijk Nieuwsgierig
Door een open houding aan te nemen en “eerlijk en oprecht” te handelen en daarbij werkelijk geïnteresseerd (of zelfs “nieuwsgierig”) te zijn, komt een gesprek goed op gang. Wees een “OEN”
6
Doorvragen kunt u het beste doen met behulp van open vragen.
Gebruik “LSD” luisteren samenvatten doorvragen Luister aandachtig, vat de bijdrage van uw gesprekspartner tussentijds samen in uw eigen woorden en vraag door. Doorvragen kunt u het beste doen met behulp van open vragen.
7
Laat “OMA” thuis! Oordeel Mening aannames
Onbevooroordeeld luisteren: Luisteren zonder oordeel, eigen mening of aannames.
8
LUISTEREN Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven dan doe je niet wat ik je vraag. Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij te vertellen waarom ik iets niet zo moet voelen als ik het voel, dan neem je mijn gevoelens niet serieus. Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij denkt dat je iets moet doen om mijn problemen op te lossen, dan laat je mij in de steek, hoe vreemd dat ook mag lijken Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen. En als je wilt praten, wacht dan even en ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren. Leo Buscaglia
9
Gespreksstimulators:
Oprechte belangstelling tonen Begrip tonen Aanmoedigen Compliment Lichte eigen emotie uiten. (glimlach, ach, verbazing, enz) Open vraag (waardoor de ander moet gaan vertellen.)
10
Gespreksblokkers: Eigen mening Advies Oplossing preek Analyse
Waarschuwing Kritiek Troost Veranderen van onderwerp Gesloten vraag (waar nee op kan worden gezegd)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.