De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop « Ervaringen met micro en mesokrediet» Ondernemersbijeenkomst, Impulsis, 8 november 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop « Ervaringen met micro en mesokrediet» Ondernemersbijeenkomst, Impulsis, 8 november 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop « Ervaringen met micro en mesokrediet» Ondernemersbijeenkomst, Impulsis, 8 november 2007

2

3 Wie is Terrafina Microfinance? ICCO - www.icco.nl ICCO - www.icco.nlwww.icco.nl Oikocredit www.oikocredit.nl Oikocredit www.oikocredit.nl www.oikocredit.nl Rabobank Foundation - rabobankfoundation. com Rabobank Foundation - rabobankfoundation. com Nederlandse ontwikkelingsorganisatie (diverse thema’s) Sociaal investeringsfonds (leningen voor microfinance en economische activiteiten) Samenwerking met cooperaties in ontwikkelingslanden

4 Wat is het doel van Terrafina Microfinance? Versterking van het aanbod van microfinance-diensten in Afrika, op een duurzame wijze, vooral voor (en aangepast aan) het rurale gebied Micro-kredietverlening Micro-kredietverlening Micro-sparen & deposito’s Micro-sparen & deposito’s Micro-verzekering Micro-verzekering Andere bancaire diensten (overmakingen,..) Andere bancaire diensten (overmakingen,..)

5 Waar werkt Terrafina Microfinance? 3 regio’s in Afrika: Franstalig West-Afrika: Mali, Burkina Faso (Senegal 2007) Franstalig West-Afrika: Mali, Burkina Faso (Senegal 2007) Hoorn: Ethiopie Hoorn: Ethiopie Grote Meren: Rwanda, Congo DRC (Burundi 2007) Grote Meren: Rwanda, Congo DRC (Burundi 2007)

6 Filosofie van Terrafina Microfinance Ondersteuning van locale microfinance- organisaties (niet zelf krediet verlenen) Ondersteuning van locale microfinance- organisaties (niet zelf krediet verlenen) Duurzaamheid – op eigen benen staan Duurzaamheid – op eigen benen staan Lenen waar het kan, geven waar het moet Lenen waar het kan, geven waar het moet Geen projekten, maar organisaties Geen projekten, maar organisaties Kwaliteit en professionaliteit Kwaliteit en professionaliteit Klant is koning Klant is koning

7 Hoe geeft Terrafina Microfinance haar ondersteuning? Technische begeleiding van MFIs Technische begeleiding van MFIs Startsubsidies voor MFIs Startsubsidies voor MFIs Leningen voor MFIs Leningen voor MFIs

8 Enkele cijfers Inmiddels ca.35 MFIs (gespecialiseerde microfinancieringsinstellingen); daarvan ca 40% cooperaties Inmiddels ca.35 MFIs (gespecialiseerde microfinancieringsinstellingen); daarvan ca 40% cooperaties 15 NGOs (linking, afbouw) 15 NGOs (linking, afbouw) diverse speciale projekten (studies, fondsen, partnerships) diverse speciale projekten (studies, fondsen, partnerships) 5 nationale netwerken 5 nationale netwerken dialoog met locale overheid, centrale bank, experts, donoren, … dialoog met locale overheid, centrale bank, experts, donoren, …

9

10 GEVEN OF LENEN? Lenen waar het kan, geven waar het moet Lenen waar het kan, geven waar het moet Geen subsidies aan de ondernemer, maar subsidies aan de financiele infrastructuur Geen subsidies aan de ondernemer, maar subsidies aan de financiele infrastructuur Subsidies moeten tijdelijk zijn, en leiden tot gezonde kostendekkende MFI Subsidies moeten tijdelijk zijn, en leiden tot gezonde kostendekkende MFI

11 Rijk Middenklasse Arm Heel arm BANK + DOWNSCALING MFI + UPGRADING FINANCIELE INFRASTRUCTUUR

12 Soorten krediet voor soorten klanten Microkrediet: Survival (sparen, cashflow leningen) Survival (sparen, cashflow leningen) Micro-ondernemen (casual) Micro-ondernemen (casual) Micro-ondernemen (vast) Micro-ondernemen (vast)KleinkredietMKB-krediet (andere bedragen, termijnen, rentes, zekerheden, beoordelingsmethoden, overige financiele diensten, etc.) (andere effecten op armoedebestijding)

13 Krediet en organisatie Kredietverlening heeft solide organisatie nodig (bancair) Kredietverlening heeft solide organisatie nodig (bancair) Contact met klanten, beoordeling van kredieten, opvolging en toezicht, invordering, administratie van de kredietverlening, controles, management en bestuur Contact met klanten, beoordeling van kredieten, opvolging en toezicht, invordering, administratie van de kredietverlening, controles, management en bestuur Duurzaamheid (financieel, organisatorisch) Duurzaamheid (financieel, organisatorisch) Levensvatbare schaal!! (10.000 klanten, EUR 1 mln) – grote diversiteit Levensvatbare schaal!! (10.000 klanten, EUR 1 mln) – grote diversiteit

14 Enkele tips Aansluiten bij bestaande MFIs voor kredietverlening (handicap: bestaande MFIs hebben niet altijd het goede “produkt” in het schap liggen  werk aan de winkel, geen quick fixes, specialist erbji halen) Aansluiten bij bestaande MFIs voor kredietverlening (handicap: bestaande MFIs hebben niet altijd het goede “produkt” in het schap liggen  werk aan de winkel, geen quick fixes, specialist erbji halen) Rollen scheiden (technische begeleiding, kredietverlening, subsidies, handel,..) Rollen scheiden (technische begeleiding, kredietverlening, subsidies, handel,..) Zakelijke aanpak Zakelijke aanpak –niet alles wat nodig is, kan ook –niet haalbaar = niet doen –goede mensen op de goede plekken

15 Voorbeeld 1 Agrocasa – Intercrec Senegal Aansluiting van locale spaar&kredietkas bij regionaal netwerk van kassen Aansluiting van locale spaar&kredietkas bij regionaal netwerk van kassen Technische begeleiding van netwerk en aangesloten kassen (op orde brengen, professioneel management, administratie, etc.) Technische begeleiding van netwerk en aangesloten kassen (op orde brengen, professioneel management, administratie, etc.) Planmatig: audit, diagnose, actieplan/ bedrijfsplan (lange adem) Planmatig: audit, diagnose, actieplan/ bedrijfsplan (lange adem) Financiering voorwaardelijk Financiering voorwaardelijk

16 Voorbeeld 2 Agriterra – Terrafina (Rwanda) Eerst rurale kredietcooperaties versterken Eerst rurale kredietcooperaties versterken Dan nieuwe agrikredietdiensten door- ontwikkelen Dan nieuwe agrikredietdiensten door- ontwikkelen Gelijktijdig: aansluiting zoeken bij andere MFIs die diensten aan boeren te bieden hebben Gelijktijdig: aansluiting zoeken bij andere MFIs die diensten aan boeren te bieden hebben

17 Voorbeeld 3 Linking Burkina Faso/ Mali: Linking van klanten van NGOs aan bestaande MFIs Linking van klanten van NGOs aan bestaande MFIs In kaart brengen: hoeveel klanten/ buren, waar, welk profiel, welke behoeften, welk MFIs in de buurt, welk dienstenaanbod In kaart brengen: hoeveel klanten/ buren, waar, welk profiel, welke behoeften, welk MFIs in de buurt, welk dienstenaanbod Verkenning van veelbelovende matches  aanhaken bij marktstudie van MFI Verkenning van veelbelovende matches  aanhaken bij marktstudie van MFI Onderhandeling (geen kredietkapitaal of garanties!) Onderhandeling (geen kredietkapitaal of garanties!)

18 Stellingen Krediet uitgeven is makkelijker dan het terughalen Krediet uitgeven is makkelijker dan het terughalen Aansluiting zoeken bij bestaande MFIs is niet makkelijk, maar meestal is het zelf opzetten van een MFI nog moeilijker Aansluiting zoeken bij bestaande MFIs is niet makkelijk, maar meestal is het zelf opzetten van een MFI nog moeilijker Win-win werkt beter dan een gunst vragen Win-win werkt beter dan een gunst vragen

19 Contact Terrafina Terrafina Microfinance p/a ICCO Postbus 8190 3503 RD Utrecht T 030-880 1551 F 030-692 5614 M info@terrafina.nl info@terrafina.nl W www.terrafina.nl www.terrafina.nl

20


Download ppt "Workshop « Ervaringen met micro en mesokrediet» Ondernemersbijeenkomst, Impulsis, 8 november 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google