Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Zoekend evenwicht bij vermoedens
Ouderenmisbehandeling Kris Stas
2
Pasklare antwoorden? Reflecties Overwegingen
Pleidooi voor professionele ‘morele’ moed
3
Debat over misbehandeling
Maatschappelijke context Plaats van hulpverlening, welzijnswerk onder druk Discours over sociaal werk
4
Beroepsgeheim Onder druk Aansprakelijkheidsdiscours
“Door mijn schuld, door mijn schuld” Handelingsverlamming vermijden
5
Wat hebben we te doen? We zijn ‘in-volved’ Relatie aangaan
Volwaardig mens als je betrokken bent (Hessel) Essentie van vak als hulpverlener of dienstverlener
6
Welzijnswerk of dienstverlening
Bewustzijn van onze doelstelling Opdracht ? Mandaat?
7
Opdracht Bepaalt de bril waarmee we naar vermoedens ouderenmisbehandeling kijken Zal je handelen mee sturen
8
Opmaak van kaders als richtsnoer
Met oog voor unieke Met oog voor specifieke elementen Wring de casus niet in het kader
9
Casus Maria Wat wil Maria? Wat wil haar man? Wat weten we?
Wat vermoeden we?
10
Graden van verontrusting
Inschatting maken Wat probeerde men reeds? Welke krachten/hulpbronnen mobiliseren?
11
Volle verantwoordelijkheid
Overpakken Spiegelen
12
Hoe doe ik recht aan ieders belangen in deze situatie?
Specifieke casus Vraagt specifiek antwoord
13
Evenwichtsoefening Verantwoordelijkheid oppakken
Verantwoordelijkheid laten
14
Spanningsveld Individuele belang (en vrijheid) Algemeen belang
afweging
15
Wikken en wegen ‘Met wikken en wegen wordt veel tijd verscheten, maar wie het niet en doet, Komt in de petoet’ Weloverwogen beslissingen nemen
16
De relatie cliënt centraal
Dialoog als uitgangsprincipe Geef woorden aan verontrusting en vermoeden Spreek met en niet over (tenzij anoniem consult)
17
De werker in het vizier Wat doet dit met jou? Wie ondersteunt jou?
Waar zit je vrees?
18
Deugden (Becker en Van Tongeren)
Moed : vrees overwinnen negatieve reactie Verstandigheid : hoe en wanneer iemand aanspreken?
19
Werken met grenzen Durf om eventueel confrontatie aan te gaan
Waarom? Omdat je cliënt(systeem) ertoe doet!!!!!!
20
Vanuit je gezag als professional
Is tegensprekelijke macht (Verbruggen en collega’s) De tegenstellingen evenwaardig op tafel
21
Gezag “Het gaat niet over hebben Hooguit over krijgen
Niet over vasthouden Maar over loslaten en lang kijken” (H. De Coninck)
22
Ingrijpen “Sociaal werk grijpt in het leven van mensen in vanuit zorg” (Verbruggen ea, Alert) Geen indek reflex Maar zorg om kwaliteit van zorg
23
Hulpverlener of dienstverlener
In eer En geweten (morele component)
24
Voortdurend zoeken Inhoudsniveau Betrekkingsniveau (systeemtheorie)
Zit ik op het goede spoor? Voortdurend bijsturen
25
Zoeken Bedoeling en effectniveau (zowel cliënten als hulpverleners)
Timing in het hulpverleningsproces
26
Belang van beroepsgeheim
Afwegen Transparante uitgangshouding Vergroot de betrouwbaarheid Bijdrage aan herstel van vertrouwen
27
Beroepsgeheim Kern van het vak (Verbruggen ea, alert)
Hele verantwoordelijkheid (Vlastrov) Nodigt uit tot spreken aan cliëntzijde
28
Verontrusting vraagt hulpverlener in kracht
Onderken angst en twijfel Angst belemmert helder denken Angst is slechte raadgever Vraagt om ondersteuning organisatie
29
Centrale vraag Wat maakt mij beter geplaatst dan de cliënt
Om info aan te leveren over die cliënt aan derden?
30
Morele component van ons vak
Ons beroep ‘goed’ doen Niet enkel regelgeving Methodieken , technieken Ook moreel verantwoord handelen
31
Moreel dilemma of vraagstuk
Wanneer je aan het welzijn , de belangen van mensen raakt Geen eenduidig antwoord
32
Moreel dilemma ‘Goed’ versus ‘goed’ dilemma
Meerdere valabele alternatieven Kwestie van verantwoorde keuze te maken
33
Welzijnswerk en dilemma’s
Zorgvuldige afweging Argumenten Navolgbaarheid of uitlegbaarheid Standvastigheid
34
Dilemma afweging Doel: Welzijn maximaliseren
Morele kosten of schade zo klein mogelijk
35
Verantwoord handelen Vraagt om reflectie Collegiaal beraad
Consult (anoniem)
36
Voorbeelden “Zijn de handkarren van het oordeel” (Kant) Casus Maria
37
Stappenplan: stap 1 Vraag formuleren Actiegerichte vraag
Behoor IK te doen Of behoor IK te laten Vraagt tijd en overweging Scherpe vraag
38
Werkvraag Verduidelijkende vragen Opschorting van het oordeel!!!!
39
Stap 2 Belanghebbenden in kaart Concretiseer
40
Stap 3 regels, voorschriften, codes etc
Later ingevoegd Ondersteunt opzoeken Toetssteen Richtsnoer Concretiseer
41
Juridische bescherming
Wilsonbekwame mensen Handvat om mee te nemen in afweging
42
Stap 4 Argumenten Pro Contra Zorgvuldigheid
Hou rekening met alle belanghebbenden
43
Stap 5 Conclusie Doorslaggevend argument voor aanbrenger?
Geen optelsom!
44
Stap 6 Doe ik het ook? Realistisch? Durf, kan, wil ik uitvoeren?
Vraag anders formuleren? Verplaatsingsbeginsel: andere tafel
45
Oefening creëert meesterschap
Casusgericht werken Vergroot betrokkenheid deelnemers
46
Mores prudentie Op teamniveau Op organisatieniveau
Uitgangspunten distilleren Die morele oordeelsvorming steunen
47
Beleid rond verantwoord handelen
Regelgeving ( beroepsgeheim, schuldig verzuim etc) (gedrags)Codes Procedures (integriteit) Beleid op organisatieniveau
48
Casus Maria Wegkijken is moreel niet verantwoord
Hoe uitleggen dat we totaal niets deden en afwachtten? Hoe gepast en respectvol zorg verlenen?
49
literatuurtips Stas,K., Verbruggen,A., Vlaeminck,H., (2013), Ethische knopen door/hakken in het sociaal werk, Academia Press,Gent Hubeau,B., Roose,R., e.a.(2013), Omgaan met beroepsgeheim, Cahier Welzijnsgids, Kluwer, Mechelen De Bree,M., Veening,E.,(2012), handleiding Moreel beraad, praktische gids voor zorgprofessionals, Van Gorcum, Assen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.