Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHugo Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART 2013 PROF.MR. FRANS VAN WIJMEN
2
PROF.MR F.C.B. VAN WIJMEN (tot 1 september 2006) HOOGLERAAR GEZONDHEIDSRECHT UNIVERSITEIT MAASTRICHT 0,2 ACADEMISCH ZIEKENHUIS MAASTRICHT LID RAAD VAN TOEZICHT VIECURI EN MOSAE ZORGGROEP MAASTRICHT VOORZITTER KLACHTENCOMMISSIES LID-JURIST TUCHTCOLLEGE EINDHOVEN MEDIATOR IN (ZORG)CONFLICTEN
3
IN KLEINE VOGELVLUCHT POSITIE PATIËNT/ZORGVRAGER DE PATIËNT IN DE INDIVIDUELE ZORG DE PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE IN HET BELEID PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT INVLOED OP/OORDEEL OVER KWALITEIT KLACHTRECHT EN MEDEZEGGENSCHAP
4
ONTWIKKELING POSITIE PATIËNT/ZORGVRAGER PATIËNTENBEWEGING: BEGIN JAREN ’70 WETGEVING PATIËNTENORGANISATIES VAN ‘DERDE PARTIJ’ NAAR VOLWASSEN GESPREKSPARTNER
5
WETGEVING PATIËNTENRECHTEN REGELING HULPVERLENINGSRELATIE GENEESKUNDIGE BEHANDELINGSOVEREENKOMST (WGBO) BESCHERMING KWETSBAREN PSYCHIATRISCHE PATIËNT (WET BOPZ) * MENTORSCHAP BESCHERMING BIJ DERDENBELANGEN ORGAANDONATIE * KEURINGEN * EXPERIMENTEN INBRENG VAN DE PATIËNT KLACHTRECHT * MEDEZEGGENSCHAP KWALITEIT KWALITEITSWET INSTELLINGEN * WET BIG
6
PERSPECTIEF WETGEVING COMPLEXITEIT, INCONSISTENTIES, LACUNES WCZ: WET CLIËNTENRECHTEN ZORG VEEL KRITIEK OP DIT WETSVOORSTEL VANUIT HET GEZONDHEIDSRECHT EN HET VELD BELEIDSVOORNEMENS KABINET RUTTE-II 1.WCZ: ‘UITGEKLEED’ TOT KLACHTEN/GESCHILLEN 2.WIJZIGING KWALITEITSWET 3.MEDEZEGGENSCHAP 4.GOED BESTUUR 5.AANPASSING WGBO
7
WIJ ZIJN ALLEMAAL PATIËNT WIJ WILLEN SERIEUS GENOMEN WORDEN WIJ WILLEN DE RUIMTE KRIJGEN WIJ WILLEN EEN OPEN EN EERLIJKE HULPVERLENER WIJ WILLEN GOED GEÏNFORMEERD WORDEN WIJ WILLEN ZELF BESLISSEN WIJ WILLEN AANGESPROKEN WORDEN OP ONZE VERANTWOORDELIJKHEID
8
PARTICIPATIE IN BESTUUR PATIËNTENANTENNE IN BESTUUR PATIËNTENBRIL IN RAAD VAN TOEZICHT CLIËNTENRAAD STAKEHOLDERSBIJEENKOMSTEN PATIËNTENPANEL
9
NIEUWE VORMEN ZOEKEN GEBRUIK VAN SOCIALE MEDIA ORGANISEREN VAN DIALOOGMEETINGS AANSLUITEN BIJ BESTAANDE/ANDERE VORMEN VAN COMMUNICATIE GEBRUIK MAKEN VAN ZIEKTEGEORIËNTEERDE CLIËNTENORGANISATIES WIJKGERICHTE AANPAK
10
LIJSTJE RAAD OP MAAT WWW.RAADOPMAAT.ORG ConsulentenTeam Tevredenheidsonderzoek Instrument cliëntenraadpleging Interne Bezoekteams C-toets, CQ-index Zeg het ons! Niet zeuren, maar doen! Kwaliteitsevaluaties Partnerschapsmethode
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.