Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBarbara Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Dienstbaar maken van kennis en kunde voor het leren van anderen
3
Didactiek gaat me aan het hart en ik beschouw het ook als het hart van het beroep van de docent. Het vakmanschap van de docent wordt mijns inziens bepaald door de mate van beheersing van zijn vak (inhoud) en de mate waarin hij de vakinhoud dienstbaar kan maken aan het leerproces van de leerling/deelnemer. Excelleren is dus niet etaleren van kennis maar je kennis gebruiken om leersituaties te creëren en faciliteren. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
4
Vanuit mijn visie op docentschap was en is het kiezen voor welke eenzijdige benadering dan ook, onbegrijpelijk. Naar mijn weten is er geen enkele grond om eenzijdig te kiezen voor ‘het geheel zelfstandig werken van de deelnemer met de docent in de rol van coach’. Net zo min is er grond om te kiezen voor de restauratie van de ‘docerende docent’ die zijn kennis overdraagt. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
5
Het 'teruggeven van het onderwijs aan docenten' vind ik gevaarlijk. Want vaak worden daar beelden aan verbonden van die ene fantastische docent Frans of wiskunde. En dat is waar, die zijn er. Maar laten we vooral niet vergeten dat 75%* van de deelnemers zich 80%* van de tijd stierlijk verveelde in 'the good old days' van docent, deur dicht en doceren maar. * De percentages zijn ter aanduiding van ‘heel veel’ Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
6
Als je voldoende 'sociaal zitvlees' had, liefst ook nog aangevuld met een stevig intellect, dan hield je het wel uit. In ruil daarvoor had je beduidend meer kans op positie en welvaart. Wat mij betreft beantwoordt de eenzijdige benadering van ‘de docent die doceert’ niet meer aan de eisen die anno 2008 aan beroepsbeoefenaren gesteld moeten worden. Kennis is echt heel belangrijk, maar mensen moeten meer kunnen. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
7
Los van de vraag of de benadering adequaat is, sluit de eenzijdige kennisbenadering niet meer aan bij ‘de mate van sociaal zitvlees’ van een groot deel van de populatie van het beroepsonderwijs. In plaats van 'het onderwijs terug te geven aan docenten' stel ik voor dat te doen aan samenwerkende docenten en managers ten dienste van het leren van anderen. Didactiek Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
8
Didactiek Mijn boerenverstand legitimeer ik al sinds jaar en dag met Good en Brophy (looking in classrooms 1978): ‘Systematic use of a variety of techniques produces better results that heavy reliance upon any one technique, even a good one'. ‘Despite much evidence, neither approach is established clearly as better than the other, and neither is likely to be’. Voor zover mij bekend zijn deze statements anno 2008 nog altijd actueel. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.