Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoost Wouters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Groei-Curve Richard Robertson, MSc
2
Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie?
Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie toegepast Terugkoppeling en samenvatting Vragen
3
Even voorstellen Richard Robertson Universiteit Leiden:
Sociale & Organisatie Psychologie Economische & Consumenten Psychologie Honours Class: Leiden Leadership Programme Onderzoekstraject Change Logic (MA & CA, USA) Nyenrode Business Universiteit Gedachtegoed Human Insight Ontwikkeld door Prof. Peter Robertson, M.D.
4
Even voorstellen Human Insight: Consultancy, educatie en onderzoek
Pionier in Organisatie Ecologie Uniek onderzoek, over verschillende gebieden: Cybernetica Psychologie Biologie Natuurkunde Bedrijfskunde
5
Waarom deze presentatie?
Groeien en innoveren cruciaal voor overleving Nieuwe manier om tegen groei aan te kijken Laat de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve, dan worden groei en innovatie onvermijdelijk
6
De S-curve oogst etc groei oogst geboorte geboorte tijd
7
De S-curve
8
De S-curve Herfst Zomer Winter Lente Winter $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$
Oogst Investeer $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$ Winter Lente Zomer Herfst $$$$$$$$$ $$$$$ $$$$ Winter $$$ $$ $ $$$ $$$$$$
9
De S-curve etc groei oogst geboorte tijd IBM Apple(?) Nokia Blackberry
Borders Kodak Blockbuster
10
Voorbeeld van een organisatie op de S-curve: HP
…hoe nu verder?
11
De S-curve navigeren © Denyskuvaiev | | Ukainian Junior Championships Sumy, Ukraine | Permission Granted to P. Robertson by Dreamstime.com on
12
De S-curve navigeren Positie van organisatie op de S-curve is afhankelijk van individuele bijdragen van werknemers aan deze curve Iedereen heeft stabiele, unieke optimale bijdrage aan de S-curve Een uitvinder wordt nooit een boekhouder en een boekhouder wordt nooit een uitvinder, maar iedereen is nodig! Voor continue groei en innovatie moeten de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve
13
Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
14
Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Accounting, Legal Quality Management, Service Bewaken, behouden Structureren, reguleren Productie Bouwen, concretiseren Sales R&D Ontdekken, bedenken
15
Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Alléén focus op de toekomst kost veel geld en levert weinig op Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
16
Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Focus alléén op het einde levert geld op maar géén volgende groei-curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
17
Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Geen focus op het midden resulteert in operationeel falen Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
18
Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Boodschap: Manage de gehele curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
19
De S-curve navigeren Dus… Hoe kunnen we nu in de praktijk de juiste mensen de juiste dingen laten doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve?
20
De theorie in de praktijk
Analyseren van unieke optimale bijdrage aan de S-curve (stabiel talent) Meetbaar & concreet maken 3 kernvragen: Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Is de bijdrage specialistisch of generalistisch?
21
De theorie in de praktijk
3 kernvragen over de S-curve, 3-dimensies in 1 model: de AEM-Cube®
22
De theorie in de praktijk
Kernvraag 2: is de bijdrage gericht op relaties of op content? Kernvraag 3: is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Kernvraag 1: waar draag ik optimaal bij aan de S-curve?
23
De theorie in de praktijk
Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? 1 2 3 4 5 6 7 8 exploratie stabiliteit Exploratie Stabiliteit Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken 1-8 = De optimale bijdrage van iemand aan een fase van de S-curve N.B.: de S-curve is de gespiegelde exploratie-stabiliteits as van de AEM-cube®
24
De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in optimale bijdragen op de S-curve: Apple Cook Jobs
25
De theorie in de praktijk
Is de bijdrage gericht op relaties of op content? 1 2 3 4 5 6 7 8 Materie-attached Mens-attached Exploratie Stabiliteit Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Vóórkant: optimale bijdrage is op inhoudelijke aspecten Achterkant: optimale bijdrage is op relationele aspecten
26
De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op relaties versus content: Yahoo Mallet Edwards Filo Koogle Yang
27
De theorie in de praktijk
Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Tussen specialistisch en generalistisch 3 2 3 2 Complexiteits-Perspectief 1 1 Specialistisch Generalistisch
28
De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Cook Jobs Mallet Edwards Filo Koogle Yang Yahoo Apple
29
De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Yang Jobs Yang Jobs Yahoo Apple
30
Terugkoppeling en samenvatting
De markt beweegt snel: groeien, innoveren en performen zijn cruciaal voor overleving
31
Terugkoppeling en samenvatting
Maak de sprong naar de volgende curve en groei door! Zorg voor financiële, juridische, compliance, kwaliteits controle Consolideer en bouw de juiste governance structuren, procedures, normen, regels Bouw operationele productie Breng de innovatie naar de markt Test en ontwikkel nieuwe zaken in de praktijk Vind nieuwe dingen uit (en zet uitvinders aan het werk met de volgende curve)!
32
Terugkoppeling en samenvatting
Waar dragen mensen optimaal bij aan de S-curve? Zorg ervoor dat de gehele curve wordt doorlopen! Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Zorg voor een goede verbinding tussen beiden! Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Zorg voor een goede verdeling specialisten en generalisten!
33
Terugkoppeling en samenvatting
Laat de juiste mensen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve: dan zijn groei en innovatie onvermijdelijk
34
Hartelijk bedankt voor uw aandacht!
De Groei-Curve Richard Robertson, MSc
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.