De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs

Verwante presentaties


Presentatie over: "De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs"— Transcript van de presentatie:

1 De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs
Case 5: De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs

2 De ongelijke marktwaarde van Europese voetbalclubs
Feiten : de groeiende kloof in het Europese voetbal Verklaringen : waarom worden de sterken sterker? Vragen ter overweging

3 1. Feiten: De groeiende kloof in het Europese voetbal
Waarde van de voetbalmarkt (inkomstenzijde): Europa 15 : 6,4 mld EUR  overige UEFA 36 : 0,2 mld EUR Relatieve marktwaarde voetballanden (Deloitte & Touche 2002) : 1. Engeland 24 % 2. Italië 17 % 3. Spanje 14 % Duitsland % 5. Frankrijk 10 % 6. Nederland 4 % | 9. België % 78 %

4 1. Feiten: De groeiende kloof in het Europese voetbal
Omzet Europese voetbalclubs in 1999/2000 Top 5 omzet (mln. EUR) 1. Manchester United 184,8 2. Real Madrid 163,6 3. Bayern München 144,7 4. AC Milaan 141,7 5. Juventus Turijn 139,7 Top 20 : 7 Engelse, 7 Italiaanse clubs Nederland: 33ste plaats: Ajax 46 mln. EUR België: Anderlecht: 32 mln. EUR

5 1. Feiten: De groeiende kloof in het Europese voetbal
De ongelijkheid wordt groter : sinds midden jaren ’90: sterke omzetstijging MAAR: Primera Division Spanje: 24 % groei op jaarbasis  Nederlandse eredevisie: 17 % groei op jaarbasis Grensoverschrijdende voetbalcompetities ???

6 2. Verklaringen: Waarom worden de sterken sterker ?
Ongelijke toegang tot tv-inkomsten Toegangsmogelijkheden tot de aandelen- en kapitaalmarkt Grensoverschrijdende Europese voetbalcompetities Stadioninfrastructuur Sponsoringinkomsten Inkomsten uit merchandising

7 2. Verklaringen: Waarom worden de sterken sterker ?
Vergelijking Europa  VS Europa : wet van de jungle VS : dirigistische benadering van de topsportsector voorbeelden : salary cap players’ draft revenue sharing gesloten competitiesysteem

8 Verklaring 1 : Ongelijke toegang tot tv-inkomsten
Belangrijkste financieringsbron voor grote Europese voetbalclubs => bv. Italië: 54 % van de totale jaarlijkse inkomsten !  4 % in Noorwegen en Denemarken Waarom ontvangen de sterken meer tv-inkomsten? grootte binnenlandse markt => schaalvoordelen => opbod tussen televisiezenders onderhandelingen op liganiveau  clubniveau

9 Verklaring 1 : Ongelijke toegang tot tv-inkomsten
Toekomst: sterke afhankelijkheid van deze inkomstenbron pay per view internet participaties in voetbalclubs door mediaconcerns

10 Verklaring 2 : Toegang tot kapitaal
Beursgang om eigen vermogen te verstevigen Stevig eigen vermogen => bepalend voor externe financiering Beursgang: vooral Angelsaksisch fenomeen => sinds 1983: Tottenham Hotspurs (Londen) => vooral ’96-’97 grote golf beursnoteringen Engelse succes => continentaal Europa volgt 11/2001: 40 beursgenoteerde clubs waarvan 23 uit Engeland

11 Verklaring 2 : Toegang tot kapitaal
De financiële merkwaarde in mln USD: 1. Manchester United UK 408,62 2. Juventus Italië 214,01 3. Glasgow Rangers Schotland 131,06 4. Arsenal Holdings UK 113,80 5. AS Roma Italië 92,02 Kleine belegger  institutionele belegger => beperkte free float (overnameangst) => illiquide aandelen => geen deel pan-Europese index => op illiquide en minder gereglementeerde aandelenmarkten Geen uitputloze financieringsbron !

12 Verklaring 3 : pan-Europese voetbalcompetities
Belangrijkste: de Champions League Verdiensten uit C.L (in mln. EUR): 1. Duitsland 319,43 2. Spanje 317,73 3. Engeland 306,91 Redenen waarom kleinere landen achterblijven: Rol van de voorrondes voor clubs uit kleine voetballanden Herverdelingsmechanisme: geld i.f.v. afzetmarkt club

13 Verklaring 4 : Ticket- en abonnementinkomsten
Losse kaartverkoop en abonnementen Relatief belang voor 1ste divisieclubs uit kleinere voetballanden Absolute cijfers het hoogst voor Engeland Redenen: Investeringen Engelse clubs in veiligheid en comfort stadions bv. Verhuur popconcerten, catering Uitstraling van Engelse Premier League 3. Competitie hoog  gedomineerde competities 4. Vedettencultus rond sterspelers (Beckham, Owen)

14 Verklaring 5 : Inkomsten uit sponsoring
Relatief aandeel in jaarlijkse inkomstenstroom (Deloitte & Touche) : Gemiddeld 18 % voor de vijf grote voetballanden  Gemiddeld 35 % voor de kleinere voetbalnaties Shirtsponsoring : werken met hoofdsponsors? Manchester United & Vodafone  Real Madrid

15 Verklaring 6 : Inkomsten uit merchandising
Sterke voetbalmerken  zwakke voetbalmerken Bijzonder lucratief: - schatting marktpotentieel merchandising WK 2002: 1,67 mld EUR - schatting marktpotentieel Engelse Premier League: 81,27 mln EUR per jaar Relatief recent, uit noodzaak diversificatie inkomstenstroom Relatief beperkt t.o.v. globale clubomzet officiële sportuitrusting  verbonden producten (fin. diensten !) Potentiële afzetmarkt ! (bv. WK 2002)

16 Vragen ter discussie Situeer de belangrijkste factoren die de groeiende kloof veroorzaken tussen clubs uit kleine en grote voetbalmarkten Onder welke voorwaarden is een beursnotering opportuun voor een voetbalclub? Werk de volgende stelling uit: - in het Europese topvoetbal heerst darwinisme! - de organisatie van topsporten in de VS wordt door dirigisme gekenmerkt Via welke technieken kan een club haar inkomsten uit merchandising verhogen?


Download ppt "De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs"

Verwante presentaties


Ads door Google