Download de presentatie
1
Beroepsgeheim Kris Stas
2
Kennis over Opdracht Positie mandaat
3
Gedeelde bekommernis Niet = zelfde doel Respect voor onderscheid
Zoeken naar afstemming
4
Belang beroepsgeheim Individueel belang Belang beroepsgroep
Maatschappelijk belang
5
Wat is beroepsgeheim? Principiële zwijgplicht tav derden
6
Beroepsgeheim Met infoplicht opdrachtgever Zonder infoplicht
Gevolgen voor eventuele samenwerking
7
Wie heeft beroepsgeheim ?
Bij wet of decreet bepaald ‘Noodzakelijke’ vertrouwensrelatie
8
Beroepsgeheim Niet absoluut Niet ‘altijd’ of ‘nooit’
9
Uitzonderingen op zwijgplicht
Spreekrecht Spreekplicht
10
Spreekrecht Getuigenis in rechte Natuurlijke grenzen zwijgplicht
Instemming van de cliënt 458 Bis: kwetsbare personen en partnergeweld Eigen verdediging
11
Getuigenis in rechte Je moet gaan bij oproep
Kan je beroepen op zwijgrecht Advies; overweeg per vraag Hoe doe ik recht aan wie? Nooit bij politie, zelfs niet in opdracht
12
Instemming van de cliënt
Drager beroepsgeheim weegt af en beslist
13
Spreekrecht 458 bis In kennis gesteld
Kwetsbare personen en partnergeweld Geen andere manier om hulp te bieden Potentiële slachtoffers; ernstige aanwijzingen Procureur des konings!
14
Spreekplicht Schuldig hulpverzuim
Aangifteplicht (burgerplicht) : zelf getuige Ambtelijke aangifteplicht Noodtoestand Ouderlijk gezag bij minderjarigen
15
Schuldig hulpverzuim Spanningsveld met beroepsgeheim Afwegen
Collegiaal beraad, tenzij dringend
16
Aangifteplicht Morele plicht
Schending beroepsgeheim is strafrechtelijk vervolgbaar Afweging
17
Noodtoestand Hoger rechtsgoed in gevaar Hier en nu Onmiddellijk
Geen andere manier om hulp te bieden Procureur des konings
18
Ouderlijk gezag Uitdovend
In het belang van de minderjarige uitgeoefend Minderjarige recht op beroepsgeheim
19
Beroepsgeheim Gezamenlijk
Gedeeld : in zelfde mate BG, zelfde finaliteit, noodzakelijk, betrokken op hulpverlening, kennis van cliënt
20
Discretieplicht Beschermt het ambt of beroep Discreet tav derden
Info delen enkel met gerechtigden Geen zwijgrecht bij getuigenis in rechte Geen zwijgrecht tav hiërarchisch overste
21
Cliëntpositie Centraal stellen Én houden
22
Centrale vraag Wat maakt mij beter geplaatst dan de cliënt zelf om info te geven over zijn cliëntsituatie
23
Infostromen Maximaal via cliënt laten lopen
Responsabiliseren van cliënten Driehoeksoverleg
24
Grenzen stellen Niet oeverloos meegaan in verhaal
Evenwicht tussen ondersteunen/confronteren
25
Waarden in welzijnswerk
Transparantie : doen wat we zeggen dat we doen Betrouwbaarheid: gekwetsten/vertrouwen
26
Schade integriteit Procedure Collegiaal beraad
27
Integer organisatiebeleid
Collegiaal beraad Consult (anoniem) Ethisch advies Vorming en training Code Beroepsvereniging
28
Morele oordeelsvorming
Zorgvuldig afwegen Uitlegbaar/argumenten Standvastig: handelen overeenkomstig oordeel
29
Voorbeelden Zijn de handkarren van het oordeel (KANT)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.