Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Autonomie in de derde graad
2
Groeien naar meer autonomie
Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie? Zichzelf kennen => Kunnen kiezen Leren leren Autonomiebevorderende werkvormen Een project uitwerken
3
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Relatie Competentie Autonomie
4
autonomie Zelfsturing: de wil, het vermogen een doel kiezen
een werkwijze, handelingsschema of scenario kunnen oproepen of bedenken Afstand kunnen nemen
5
Belang positieve effecten op leerproces,prestaties en volhouden van verworven studiegedrag Differentiatie Opvoedingsopdracht van de school
6
Keuzes maken deelaspect van zelfstandigheid: ‘het zelf kiezen voor…’
Verhoogt de betrokkenheid Niet voor iedereen even gemakkelijk! Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
7
Wie ben ik? Om goed te kunnen kiezen moet je: jezelf kennen
zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
8
Werkvormen
9
Leren leren Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen
zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
10
Leren leren Huiswerkplanner Toetsenplanner Studiekeuze Studiemethode
11
Project: een markt organiseren
1. Verder bouwen op geleerde werkvormen (hoekenwerk, brainstorm,…) 2. interne motivatie Niveau van elk kind: differentiatie Talenten en interesses van elk kind: variatie Keuzemogelijkheden: activiteit en partners Een zinvol doel:werken naar een echte markt Voldoening achteraf: vreugde en zelfvertrouwen
12
Autonomiebevorderende doelen
Kinderen leren kiezen: act. 1 Kinderen leren alleen en samen beslissingen te nemen: act. 2 Kinderen leren voor zichzelf na te denken: 2 Kinderen leren hun mening te uiten en te beargumenteren: 2 Kinderen leren problemen op te lossen: 3, 4, 5 Kinderen leren organiseren en leiden: 3, 4, 5 De leerkracht groeit van leider naar begeleider: Ook: leren creatief denken, leren samenwerken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.