Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRebecca Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Centraal Examen 2012-2013 De Republiek in een tijd van vorsten
2
Bas van Rooijen Dorenweerd College in Doorwerth Afgestudeerd op geschiedenis Nederlands-Indië Auteur Sfinx en Geschiedenis Werkplaats Medeoprichter SGSE / AHD Mysterie / Levenslijn / Levende grafiek / Chronologie Primaire bronnen als basis
3
‘Een uitdagende leerlingactiviteit waarbij er een probleem/vraag moet worden opgelost.’ Cognitief/vakinhoudelijk actief en gericht probleem oplossen Koppeling tussen kennis en vaardigheden
4
Leerlingen leren identificeren, classificeren, ordenen en te relateren; Leerlingen leren argumenteren en redeneren; Doet beroep op algemene vaardigheden: luisteren, begrijpend lezen, onderzoeken en inleven; Maakt gebruik van verschillende leerstijlen: denker en doener.
5
Komt terug in de stofomschrijving. Leent zich goed voor de werkvorm: veel primaire bronnen, die ook nog eens verschillend geïnterpreteerd kunnen worden. Het boek History in Quotations, vol met primaire bronnen. Onderwerp waar straks veel aandacht voor is. Vrede van Utrecht (300 jaar in 2013)
6
Periode 4: 1648-1702 1 e stadhouderloze tijdperk. ▪ Regenten en raadpensionaris Rampjaar: terugkeer stadhouder (Willem III). Frankrijk onder Lodewijk XIV (1661). Engeland: burgeroorlog, Cromwell, Restauratie, Stuarts, Glorious Revolution. Personele Unie tussen Republiek en Engeland. ▪ De dood van Willem III in 1702. 2 e stadhouderloze tijdperk (?)
8
Start: Opdrachtenblad 1 en/of 2 uitdelen of leerlingen ‘gewoon’ laten beginnen.(15 min.) Tussenbespreking 1: Wat doen jullie? Hoe zijn de verschillende groepjes bezig? Leerlingen werken nu meer gericht verder (ca. 15 min). Tussenbespreking 2: De selectiecriteria van de leerlingen worden gekoppeld aan de eindopdracht. Leerlingen werken weer verder en komen tot een antwoord en vullen het opdrachtenblad in. (max. 15 min.)
9
Leerlingen kunnen het antwoord ook thuis verder in de groepen uitwerken en later inleveren. De bronnen gebruiken voor alleen het beantwoorden van het vragenblad. Zelf vragen laten maken bij de bronnen of voor de toets (?) Bronnen gebruiken voor uit te delen in de les als examentraining. (extra bronnen toegevoegd!)
10
De Republiek: Daar de Staten van Holland en Zeeland het stadhouderschap erfelijk hadden verklaard voor de nakomelingen van Willem III, en deze kinderloos overleed, werd besloten af te zien van benoeming van een opvolger. Engeland: Queen Anne (dochter Jacobus II) als opvolger van Willem III. Spaanse successieoorlog eindigt met de Vrede van Utrecht (1713)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.