Download de presentatie
GepubliceerdEsmée Maes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar mee te maken heeft.
2
De tutor De tutor! De tutor is een docent die de groep kan
ondersteunen. Hij observeert de groep en helpt je met je leerproces en het samenwerkingsproces. ! De tutor doet niet inhoudelijk mee!
3
De tutorgroep De tutor groep is de groep waar het in PGO eigenlijk omdraait. In deze groep begin je met een vraag of een probleem en eindig je met een antwoord of de oplossing. Verschillende rollen binnen de tutorgroep: Voorzitter / notulist / bordnotulist / deelnemer.
4
Voorzitter In dit proces neemt een persoon de leiding om te zorgen dat het proces goed verloopt. Kerntaak: Leiding geven aan de groeps- en leer-processen, zodat de tutorbijeenkomst op de juiste wijze verloopt! Agenda maken en aanhouden.
5
Notulist Maakt op papier aantekening over het verloop van de vergadering; notulen. Wat komt er in de notulen? -Een korte inhoudelijke beschrijving per gezette stap. -De gemaakte afspraken.
6
De deelnemer Dit is de rol die je het meeste vervuld!
- Wees goed voorbereid! - Maak aantekeningen! - Kom je afspraken na of meld dit wanneer het niet gebeurt! - Je bent iedere bijeenkomst aanwezig. - Je stelt je open voor kritiek en meningen. - Je geeft het aan wanneer je iets dwars zit!
7
Bordnotulist Notuleert samenvattend op het bord. Zo kan iedereen meelezen met wat er is besproken en is het makkelijk om terug te blikken.
8
Tijd voor actie! We gaan nu bezig met PGO.
Verdeel de groep in de verschillende rollen. Maak afspraken? Waarom is het handig om afspraken te maken? Wat voor afspraken zouden jullie maken?
9
De zeven sprong! Allereerst gaan we de casus bestuderen.
Stap 1: Het verhelderen van begrippen. Stap 2: Het formuleren van het probleem of doel. Stap 3: Probleemanalyse. Stap 4: Alle onduidelijkheden en misverstanden rechtzetten (systematiseren van stap 3). Stap 5: Het formuleren van leerdoelen. Stap 6: Onderzoeken / rapporteren. Stap 7: De nabespreking.
10
Afsluiting van de taak Aan het einde van de afsluitende stap, de rapportage, evalueer je de taak. Ook hiervan wordt door de notulist een verslag gemaakt, wat als basis kan dienen voor je eigen evaluatie.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.