Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEvelien Jacobs Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als vrijetijdsbesteding
2
Welke soort jongeren houdt zich bezig met “rondhangen”? Leidt rondhangen tot antisociaal gedrag?
3
Welke hangjongeren houden zich bezig met rondhangen? Er wordt gekeken naar: Sociale achtergrond Culturele achtergrond Economische achtergrond Beschouwen hangjongeren hun gedrag zelf als problematisch?
4
Vrijetijdsbestedingen - Participatie in een georganiseerd aanbod - Participatie in een commercieel of open aanbod - Vrijetijdsbesteding in private sfeer - Vrijetijdsbesteding op openbare plaatsen of “rondhangen”
5
Onderzoek uitgevoerd op: In het kader van “Maatschappelijke kwetsbaarheid” Naast onderzoek op bovenvermelde niveaus werd er ook gekeken naar -waarden -houdingen -individueel niveau -contextueel niveau (buurtkenmerken,…) Expressief individualisme Burgerschapswaarden Deprivatie Anomie Labelling
6
Onderzoekspopulatie Jongeren van de 2 de en 3 de graad in het middelbaar onderwijs in Belgisch Limburg Op basis van een steekproefselectie Met behulp van een gerichte vragenlijst
7
Beschrijving van de “hangjongere” Socio-demografische kenmerken Gezinskenmerken Schoolgerelateerde kenmerken Peergroupkenmerken Buurtkenmerken Waarden en attitudes Vrijetijdskenmerken
8
Verklaringsmodel voor rondhangen als vrijetijdsbesteding vanuit 4 clustervariabelen Demografische kenmerken (geslacht, leeftijd, nationaliteit, etnische achtergrond…) Normatief en affectief gezinsklimaat, opleidingsniveau en buurtkenmerken Smaakvoorkeuren (muziek,…) en Peergroupkenmerken (ASO – TSO – BSO) Waarden en attitudes => De stelling werd getoetst op basis van een hypothetisch padmodel
9
Hangjongere = Probleemjongere? Toetsing van het antisociaal gedrag van hangjongeren aan de hand van 5 clustervariabelen Demografische kenmerken Gezinskenmerken Invloed van de algemene muzieksmaak Waarden en attitudes 5 de stap = Meting van de “Verklaringskracht” van bovenvermelde variabelen => Toetsing van de stelling op basis van een hypothetisch padmodel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.