De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uit kind en adolescent (2001).  Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders  Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing  Op basis van motivatie theorie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uit kind en adolescent (2001).  Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders  Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing  Op basis van motivatie theorie."— Transcript van de presentatie:

1 Uit kind en adolescent (2001)

2  Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders  Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing  Op basis van motivatie theorie van Prochaska en DiClemente

3  Doelstelling 1: concept behandelmotivatie preciseren & meetbaar maken (op basis van theorie van Prochaska en DiClemente)  Doelstelling 2: hoe staat het met behandelingsmotivatie, kan je het beïnvloeden door interventies

4  Leeftijd van 12-23jaar  28 jongeren jongeren + 28 begeleiders  Geselecteerd op basis van aanvangsperiode  12 jongens & 16 meisjes  9 allochtonen

5  Vragenlijst 2 à 3 weken na plaatsing  Zelfde vragenlijst 4 à 5 maanden later  81 uitspraken in de ik-vorm  Type Likert-schaal  Begeleiders: medewerkersfiche

6  Behandelingsmotivatie is tweedimensionaal: - Gerichtheid op gedragsverandering - Contactname in de behandeling  Bij aanvang 50% jongeren: begin van behandelmotivatie  Veranderingsgerichtheid niet statisch → kan ontwikkelen

7  Bij aanvang meerderheid: normale functionele contactname  Verband tussen afwezigheid/disfunctionaliteit en aanwezigheid van psychopathologie  Gebrek aan overeenstemming (contactdimensie tussen jeugdigen & hun begeleiders)

8  Jongeren met gedragsproblemen → meestal geen motivatie  Vooraf rekening houden met probleem  Is beïnvloedbaar, te ontwikkelen

9  Probleembewustheid probleem ligt bij henzelf  Bereidheid tot het aangaan van een hulpverleningsrelatie bereid tot medewerking

10  Ontwikkeling van motivatie in verschillende stadia  Geen gradueel, gelijkmatig verloop  Spiraalvormige ontwikkelingsequentie  Motivatie= geen vaststaand persoonlijkheidskenmerk  Motivatie= aan verandering onderhevig proces op psychisch niveau

11


Download ppt "Uit kind en adolescent (2001).  Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders  Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing  Op basis van motivatie theorie."

Verwante presentaties


Ads door Google