Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Uit kind en adolescent (2001)
2
Wie: bij 28 jeudige cliënten + begeleiders Vragenlijst kort, en 4 maanden na plaatsing Op basis van motivatie theorie van Prochaska en DiClemente
3
Doelstelling 1: concept behandelmotivatie preciseren & meetbaar maken (op basis van theorie van Prochaska en DiClemente) Doelstelling 2: hoe staat het met behandelingsmotivatie, kan je het beïnvloeden door interventies
4
Leeftijd van 12-23jaar 28 jongeren jongeren + 28 begeleiders Geselecteerd op basis van aanvangsperiode 12 jongens & 16 meisjes 9 allochtonen
5
Vragenlijst 2 à 3 weken na plaatsing Zelfde vragenlijst 4 à 5 maanden later 81 uitspraken in de ik-vorm Type Likert-schaal Begeleiders: medewerkersfiche
6
Behandelingsmotivatie is tweedimensionaal: - Gerichtheid op gedragsverandering - Contactname in de behandeling Bij aanvang 50% jongeren: begin van behandelmotivatie Veranderingsgerichtheid niet statisch → kan ontwikkelen
7
Bij aanvang meerderheid: normale functionele contactname Verband tussen afwezigheid/disfunctionaliteit en aanwezigheid van psychopathologie Gebrek aan overeenstemming (contactdimensie tussen jeugdigen & hun begeleiders)
8
Jongeren met gedragsproblemen → meestal geen motivatie Vooraf rekening houden met probleem Is beïnvloedbaar, te ontwikkelen
9
Probleembewustheid probleem ligt bij henzelf Bereidheid tot het aangaan van een hulpverleningsrelatie bereid tot medewerking
10
Ontwikkeling van motivatie in verschillende stadia Geen gradueel, gelijkmatig verloop Spiraalvormige ontwikkelingsequentie Motivatie= geen vaststaand persoonlijkheidskenmerk Motivatie= aan verandering onderhevig proces op psychisch niveau
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.