Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen 2010 5 april 2011
2
Plattelandstoerisme in Vlaanderen boert goed Vraag volgt meer dan proportioneel de groei in het aanbod 20042009GROEI Aantal uitbatingen 1 0281 508+ 47% Aantal logieseenheden 4 4335 622+ 27% Aantal overnachtingen 1 318 3001 780 600+ 35% OMZET (miljoen € ) 87,1112,8+ 30%
3
Spreiding plattelandslogies naar provincie Capaciteit 2009: 5 622 logieseenheden
4
4 677 KAMERS945 VAKANTIEWONINGEN Spreiding naar provincie
5
Omzet uit plattelandstoerisme, 2010 112,8 miljoen € Impact op gans de regio
6
Ontwikkeling in kamers en vakantiewoningen 2004-2009 20042009GROEI AANBOD Kamers 3 8654 677+ 21% Vakantiewoningen 568945+ 66% VRAAG Gasten Kamers 413 200521 750+ 26% Vakantiewoningen 81 600152 750+ 87% Overnachtingen Kamers 991 7001 200 100+ 21% Vakantiewoningen 326 500580 500+ 78%
7
Aandeel van vakantiegangers, 2009 674 500 gasten1 780 600 overnachtingen
8
Aandeel vakantiegangers naar type logies, 2009 521 750 gasten 152 750 gasten KAMERSVAKANTIEWONINGEN 423 200 143 100
9
Resultaten onderzoek 2010 Schriftelijke enquête uitgedeeld door logiesuitbaters Gefinancierd door PiV vzw, diverse PTO’s en Europa Steekproef van 3 683 cases Onderdelen: o Profiel van vakantiegangers o Vakantiegedrag o Besluitvorming voor vakantie o Tevredenheid o Marktsegmentatie o Belang van enkele aparte logieskenmerken
10
Profiel Vakantiegangers in plattelandslogies in Vlaanderen
11
Herkomst van vakantiegangers, 2010 (in %)
12
Evolutie herkomst, 2004-2010 (in volume)
13
Leeftijd respondenten, 2004-2010 (in %) 20042010 Gemiddelde leeftijd = 47,4 jaarGemiddelde leeftijd = 49,5 jaar
14
Leeftijd respondenten naar logiesvorm, 2010 (in %) KAMERSVAKANTIEWONINGEN Gemiddelde leeftijd = 49,9 jaarGemiddelde leeftijd = 47,2 jaar
15
Sociale klasse, 2010 (in %) Vrij gelijk voor kamers en vakantiewoningen
16
Ervaring met plattelandstoerisme, 2004-2010 (in %)
17
Vakantiegedrag
18
Type gezelschap op kamers, 2010 (in %) Stijging tov 2004 vooral bij medioren/senioren
19
Type gezelschap in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gezelschapstypes niet sterk gewijzigd tov 2004
20
Grootte gezelschap kamers, 2004-2010 (in %) Gemiddelde grootte van 4,5 naar 3,5 personen
21
Grootte gezelschap vakantiewoningen, 2004-2010 Gemiddelde grootte van 5,7 naar 6,1 personen
22
Duur van vakantie op kamers, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 2,8 nachten in 2004 naar 2,3 in 2010
23
Duur van vakantie in vakantiewoningen, 2010 (in %) Gemiddelde duur van 4,1 nachten in 2004 naar 3,7 in 2010
24
Hoofd- of nevenvakantie, 2010 (in %)
25
Logiesformule op kamers, 2004-2010 (in %) Halfpension nog belangrijk aandeel maar wel gedaald Vakantiewoningen hoofdzakelijk zonder maaltijden
26
Type van vakantie naar logiesvorm, 2004-2010 (%) Thematische vakantie: 2010 bij kamers: 33% bij vakantiewoningen: 19%
27
Top 5 activiteiten bij gevarieerde vakantie, 2010 (%) Bij vakantiewoningen ook meer activiteiten voor kinderen, landbouwactiviteiten beleven en attracties bezoeken
28
Top 5 bij thematische vakantie, 2010 (in %) Bij vakantiewoningen ook iets meer landbouwactiviteiten beleven, activiteiten voor kinderen en attracties bezoeken
29
Besluitvormingsproces
30
Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Top 6 spontane associaties Bij vakantiewoningen iets meer boederijleven, hoeve, dieren en kindvriendelijk
31
Perceptie ‘Vakantie op het platteland’, 2010 (in %) Geholpen imago
32
Wie beslist? 2010 (in %)
33
Zoektocht naar logies, 2010 (in %) 18% zoekt niet, kent logies 82% zoekt wel Hoe?
34
Doorslaggevend bij keuze logies, 2010 (in %)
35
Infobronnen vóór vertrek, 2010 (in %)
37
Bekendheid labelingsysteem PiV (in %)
38
Belang labelingsysteem PiV (in %)
39
Tevredenheid bij vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen
40
Tevredenheid, 2004-2010 (in %) Gemiddelde score van 4,3 in 2004 naar 4,5 in 2010 Geen onderscheid tussen kamers en vakantiewoningen
41
Tevredenheid/ herhaalbezoek, 2010 (in %) Gemiddelde score van 4,5 bij eerste bezoek en 4,6 bij herhaalbezoek
42
Tevredenheid over diverse aspecten, 2004-2010
43
Marktsegmentatie
44
3 marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
45
Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
46
Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
47
Marktsegmenten bij vakantiegangers op kamers 2010
48
3 marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
49
Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
50
Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
51
Marktsegmenten bij vakantiegangers op VW 2010
52
Belang specifieke logieskenmerken (in %)
53
10 conclusies 1.Toenemende interesse in plattelandslogies Gedragen door koopkrachtige vraag naar dichtbije vakanties tussendoor bij vooral Vlamingen Draagt bij tot diversificatie van de plattelandseconomie 2.Positieve perceptie van vakantie op het platteland in Vlaanderen stilte, rust, groen landschap 3.Tevredenheid is hoog en is nog verbeterd 4.Duidelijk onderscheid: kamers / vakantiewoningen qua cliënteel / activiteiten Grotere gezelschappen / gezinnen met kinderen op vakantiewoningen Meer koppels in kamers 5.Wandelen / fietsen belangrijkste activiteiten van vakantie- gangers op het platteland Ondersteuning wandel- en fietsproduct positief voor plattelandstoerisme
54
10 conclusies 6.Thematische vakanties vrij belangrijk voor vakantiegangers op kamers (33%) 7.PiV informatiekanalen scoren goed VLAVAK: belangrijkste wervende instrument PiV: vrij sterk in vergelijking met inzet van middelen 8.Websites individuele logiesuitbaters zeer belangrijk, zowel wervend als informatief 9.Labeling PiV goed gekend Vooral fiets- en kindvriendelijk label 10.Aandachtspunten voor logiesuitbaters: Streekeigen producten Half pension Milieuvriendelijk beheer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.