Download de presentatie
1
Interpreteren van data
De Cirkel Rond, 4 april 2007 Jos Castelijns
2
Werkwijze Formuleren gemeenschappelijke ambitie
Actie en Evalueren Verzamelen informatie Bepalen consequenties Gezamenlijk interpreteren Hoe aanpakken in een school? -Systematiek benadrukken -schools als geheel -cyclisch karakter
3
Bijvoorbeeld rekenen. Dan krijg je alleen maar rekensommen, dan moet je dat opschrijven. Steeds meer. Dat is gewoon niet leuk om de hele tijd die sommen uit te rekenen. Het is bijvoorbeeld veel leuker om zelf water in een kan te doen en daar sommen mee te maken.
4
Nou, ik zou best wel wat meer vrijheid willen
Nou, ik zou best wel wat meer vrijheid willen. Dat je zelf mag bepalen wat je interesses zijn. Bijvoorbeeld de ene vindt iets heel leuk en de andere niet. Dat je dan mag kiezen wat je wil doen. Wij hebben nooit keuze-opdrachten. Ik vind dat we niet allemaal hetzelfde programma moeten doen.
5
Ik vind het heel goed dat we een agenda hebben
Ik vind het heel goed dat we een agenda hebben. Het is wel superdruk met een agenda. Je moet dit regelen en dan dat weer doen en dan uitprinten en zo. Je moet heel veel dingen zelf regelen, dat is ook wel weer goed. Maar soms ontploft mijn hoofd ook wel, want ik heb zoiets van… we zijn nog wel kinderen, dus…
6
Nadat we hebben gelezen in een boek, moet de meester of juf het ook wel een beetje uitleggen. Want af en toe begrijp ik er nog niks van. Al die moeilijke woorden, denk ik dan. En dan gaat ze het daarna op het bord schrijven en uitleggen. Dan snap ik het tenminste. Als je iets niet snapt, dan vind je het ook niet leuk meer. Dan wil je wel dat er iets meer uitgelegd wordt.
7
Ik vind soms dat meesters en juffen teveel aan het woord zijn
Ik vind soms dat meesters en juffen teveel aan het woord zijn. Dan let je minder op. Je kijkt wel naar de juf, maar niet echt dat je geïnteresseerd bent. Het gaat er aan deze kant in en dan gaat het er aan de andere kant weer uit. Dan ben je het vergeten.
8
Meester X kon mooi vertellen. Dan zaten we allemaal zo te luisteren
Meester X kon mooi vertellen. Dan zaten we allemaal zo te luisteren. Dan was iedereen stil. En hij tekende ook van alles op het bord. Dan zit je in het verhaal. Dan zie je echt voor je wat er allemaal gebeurde. Dan zitten we allemaal heel aandachtig te luisteren. En niet dat de helft van de klas zo zit te kijken van…. Ja, leuk verhaal….
9
Ja, dan krijgen we vrijheid en dan weet ik van mezelf dat als ik iets doe dat anderen mij opdragen, dan doe ik het gewoon niet.
10
Vitale ruimte (Kantelende Kennis)
11
Ik vind ook dat je bij de juf of meester altijd iets kwijt moet kunnen als je ergens mee zit. Anders zit je de hele tijd met iets dat eruit wil, maar dat je het niet tegen iemand kunt zeggen die je echt vertrouwt.
12
Hij zegt wel dat je overal met hem over kan praten, maar ik weet het niet. Ik zal het in ieder geval niet doen.
13
Die trekt andere kinderen voor… ze mochten hartstikke veel doen
Die trekt andere kinderen voor… ze mochten hartstikke veel doen. De andere kinderen werden het een beetje zat. X werd natuurlijk weer voorgetrokken, maar dat is helemaal niet leuk voor haar, want zij vraagt er niet om. Nog vervelender vind ik het als je een kind bent dat achtergetrokken wordt, dat is nog irritanter.
14
Niet te vaak grapjes maken, maar het is wel leuk dat ie dat doet
Niet te vaak grapjes maken, maar het is wel leuk dat ie dat doet. Ook wel werken, maar als er een grapje wordt gemaakt onder het werk, dat er dan wel mag worden gelachen. Maar niet de hele tijd.
15
Je merkt ook een beetje wel dat ze van kinderen houdt
Je merkt ook een beetje wel dat ze van kinderen houdt. Ja, want iedereen vindt haar aardig, want als je een probleem hebt, dan helpt ze je ook altijd goed. En ze is altijd vrolijk.
16
Als ze echt boos wordt, dan moet het wel terecht zijn
Als ze echt boos wordt, dan moet het wel terecht zijn. Want op zulke momenten dat je echt te ver gaat…. Dan wordt ze ook wel terecht boos. Dan moet ze wel effe streng zijn, want als ze dat niet doet, dan wordt het en grote chaos.
17
Bij zelfstandig werken staat het kaartje soms op rood
Bij zelfstandig werken staat het kaartje soms op rood. Maar dan loopt de meester ons nog voorbij. Dan vraag je het aan je buren, maar dan wordt ie boos. Als je het dan nog aan de meester vraagt zegt ie: nu ben ik hier, ik ben net bij je langsgelopen. Meestal ga je dan afkijken of het met een rekenmachientje doen.
18
Basisbehoeften (Stevens, 2004)
Relatie Beschikbaarheid Responsiviteit Competentie Uitdaging Ruimte Autonomie Respect Grenzen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.