Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
“Het managen van veranderingen”
Peter Zomer 5 oktober 2006
2
Doel Presentatie Praktische handvatten geven voor het managen van veranderingen
3
Agenda • Wie is Conducto? Ontwikkelingsfase inkoop binnen overheid
Jezelf managen (competenties) Het managen van veranderingen
4
Wie is Conducto? • Partner voor: Europese aanbesteding
Inkoopadvies en interim-opdrachten Coaching op competentieontwikkeling • Netwerkorganisatie met ruim: - 120 inkoopprofessionals - 10 aanbestedingsjuristen - 10 trainers / coaches Generalisten en specialisten Denkers die doen Conducto zit al 10 jaar in deze business, waarvan 1,5 jaar onder de naam van Conducto Werkgebied: Heel Nederland en incidenteel Europa Doelgroep: Overheden, maar ook bedrijfsleven Directeur/eigenaar: Geert Geertsema Conducto werkt louter samen met freelancers, zoals Peter Zomer Klanten 2006: o.a. Openbaar Ministerie, Politie Haaglanden, Gemeente Haarlemmermeer, Ziekenhuis Elkerliek, Woningcorporatie IN- Groningen, Hemels Publicers, Belastingdienst, KLPD
5
Wie is Conducto? Klanten in 2006 o.a.: Gemeente Haarlemmermeer
Openbaar Ministerie Politie Haaglanden Woningcorporatie IN-Groningen Hemels Publishers Ziekenhuis Elkerliek Belastingdienst KLPD Conducto zit al 10 jaar in deze business, waarvan 1,5 jaar onder de naam van Conducto Werkgebied: Heel Nederland en incidenteel Europa Doelgroep: Overheden, maar ook bedrijfsleven Directeur/eigenaar: Geert Geertsema Conducto werkt louter samen met freelancers, zoals Peter Zomer Klanten 2006: o.a. Openbaar Ministerie, Politie Haaglanden, Gemeente Haarlemmermeer, Ziekenhuis Elkerliek, Woningcorporatie IN- Groningen, Hemels Publicers, Belastingdienst, KLPD
6
Ontwikkelingsfase inkoop
Volgens de Arbeidsmarktmonitor Inkopers 2006: Nu : standaardisatie -> procedures, schaalvoordelen Straks : beweging van standaardisatie naar TCO -> alle kosten gedurende gehele looptijd Peter van der Parre (Ministerie van BZK) heeft in de ochtend de Arbeidsmarktmonitor 2006 gepresenteerd aan de zaal. Hierin wordt vergelijking gemaakt tussen overheid en bedrijfsleven. (ik mail apart die presentatie) Een van de resultaten is dat inkoop nu in de fase zit van standaardisatie: dit betekent dat verschillende afdelingen/BU’s hun inkopen meer op elkaar gaan afstemmen en door standaardisatie (allemaal dezelfde pc’s) inkoopvoordelen behaald kunnen worden. Ook worden nu overal inkoopprocedures ingevoerd. Dit zijn spelregels hoe de organisatie inkoopt. Soort regelgeving zeg maar. Tussen 2007 en 2010 komt de fase dat men niet alleen meer kijkt naar standaardisatie en procedure-vorming, maar dat bij aankoop van producten gekeken wordt naar Total Cost of Ownership (TCO). De totale kosten gedurende gehele looptij/levensduur van het product/dienst. Bv. Ook service en vervanging/onderhoud bij pc’s wordt meegenomen, niet alleen de aanschafprijs van het apparaat. Laat iemand uit de zaal het maar helemaal uitleggen….. Mijn brug is om te kijken welke impact dit heeft op de meer zachte kant van veranderen -> competentieontwikkeling en begeleiden medewerkers door verandercurve. Ik laat de fasen van veranderen dus buiten beschouwing.
7
Managen van veranderingen
• Jezelf managen (competenties) • Managen van veranderingen binnen inkoopfunctie
8
Jezelf managen (competenties)
Definitie: “Een competentie is cruciaal gedrag dat onderscheidend bijdraagt aan succesvol eigen functioneren en daarmee aan het realiseren van organisatiedoelen” Welke competenties heb jij nodig voor de veranderingen binnen je inkoopfunctie?
9
Managen van veranderingen
Je hebt voor- en tegenstanders! Redenen om veranderingen tegen te werken?
10
Managen van veranderingen
Je hebt voor- en tegenstanders! Redenen om veranderingen tegen te werken? • Iets waardevols niet willen verliezen Misvattingen over veranderingen en implicaties Twijfel aan het nut van de verandering Weinig verdraagzaam t.o.v. verandering
11
De veranderingscurve Stabiliteit + energie schok / ontkenning
integratie woede omgaan met nieuwe situatie angst verdriet schuldgevoel hoop krijgen / positief worden voorzichtige acceptatie de put / keerpunt Tijd
12
De veranderingscurve Hoe help je anderen (en uzelf) door de curve?
13
De veranderingscurve Hoe help je anderen (en uzelf) door de curve?
• Communiceren plannen, doelen en noodzaak Luisteren en counselen Coachen en ontwikkelen kennis en vaardigheden Mensen betrekken bij plannen en invoeren Anderen energiek en enthousiast maken Vraag: Wat doet u goed en wat kan beter?
14
De veranderingscurve Wat leveren deze stappen op?
“Collega’s over hun emotionele reacties op verandering heen helpen, verhoogt het tempo waarin de verandering kan worden doorgevoerd en vergroot de kans op succes!”
15
Levenswijsheid over veranderen
“Als u doet wat u altijd heeft gedaan, krijgt u wat u altijd heeft gekregen” “Inzicht zonder handeling brengt geen verandering“ “Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien”
16
Vragen ? Direct de inkoopprofessional die u zoekt.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.