Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsther Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Elke school heeft een uniek en complex patroon : een eigen karakteristieke schoolcultuur. Deze cultuur heeft zijn eigen expliciete en impliciete waarden, Vloeit voort uit het verleden van de school. De schoolcultuur bepaalt wat acceptabel is binnen de school.
3
Definitie: ‘Het verenigen van een aantal specialisten die d.m.v. vlakke organisatiestructuren activiteiten coördineren voor een bepaalde doelgroep.’ Vrij vertaald naar de schoolcontext: ‘Het verenigen van een aantal leerkrachten die in een structuur van vrijwel geen middenkader de vorming van leerlingen coördineren.’
4
Actieniveau: de realiteit Coalitieniveau: omgang tussen verschillende individuen of afdelingen Waardeniveau: de elementen die belangrijk worden bevonden Modelniveau:de vooraf bedachte gedragslijn van de school, die als rationeel en ideaal beschouwd wordt, de expliciet vastgelegde afspraken
5
Macht: ligt bij initiatiefnemers Grijze autoriteit: personen die hun kennen en kunnen al bewezen hebben in het verleden. Belangrijk: initiatief, improvisatie en ervaring Coördinatiesysteem: handelen, operationele druk Beslissingen: ad hoc Schoolreglement: geen of amper Naar ouders en leerlingen toe: willen aan hun eisen voldoen Nadelen: gebrek aan structuur, werken in het ‘nu’
6
Macht: deze posities worden formeel toegekend Belangrijk: GEEN improvisatie, orde en formaliteit Coördinatiesysteem: regels en procedures Beslissingen: via voorbereide vergaderingen Schoolreglement: lijvig boekwerk, duidelijke afspraken Naar ouders en leerlingen toe: behoeftes worden in kaart gebracht en aangepakt Nadelen: creativiteit wordt door de formaliteit belemmert, wordt naar de letter toegepast
7
Macht: de belangrijkste waardedragers, ‘goeroes’ Belangrijk: missie van een school, dé kernwaarden, filosofie, trouw,... Coördinatiesysteem: sterke waardebeleving Beslissingen: moeten binnen het waardegeheel passen, afwezigheid van operationalisering Schoolreglement: vooral een getuigenis van waarden Naar ouders en leerlingen toe: symbolische momenten Nadelen: basis kan onzeker worden, concrete realisaties?
8
Macht: dominante partners en degenen die de dominante coalities respecteren Belangrijk: persoonlijke netwerken en verhoudingen, sociale vaardigheid en inlevingsvermogen Coördinatiesysteem: macht Beslissingen: beïnvloed door coalitiegevoeligheden, belangen tegenover rationaliteit Schoolreglement: geen ideaal, kan op diverse manieren uitgelegd worden Naar ouders en leerlingen toe: gebruiken het als argument om coalities onder druk te zetten Nadelen: politisering, belangen op de voorgrond
10
Modelniveau: sterkt bureaucratisch, bespeelt sterk het formalisme van de modelcultuur, men volgt de regels op die buitenstaanders opleggen Waardeniveau: komt op dit niveau sterk tekort aan invulling, geen globale visie op onderwijs, geen eigen identiteit Actieniveau: zoveel mogelijk stabiliteit, weinig vernieuwing Coalitieniveau: zeer individueel gedrag, geen homogeen geheel
11
Modelniveau: Actieniveau: Waardeniveau: onderbenutting van dit niveau Coalitieniveau: prestaties van de leerlingen staan centraal in plaats van coalities Worden op elkaar betrokken
12
Modelniveau: willen het onderwijs aan de leerling aanpassen Waardeniveau: krijgt veel aandacht Actieniveau: creëren een kindvriendelijk klimaat, willen dat leerkracht en leerling zich goed voelen Coalitieniveau: sterke samenwerking tussen leerkrachten
13
Foto titeldia: http://www.medicalfacts.nl/2010/04/15/praktische- handleiding-voor-gezondheid-op-scholen/ http://www.medicalfacts.nl/2010/04/15/praktische- handleiding-voor-gezondheid-op-scholen/ Cartoon professor: http://www.mines.inpl- nancy.fr/~barrat21/http://www.mines.inpl- nancy.fr/~barrat21/ Cartoon ‘Schoolniveau versus Schooltype’ http://www.dailymail.co.uk/femail/article-499964/The- Christmas-sex-war--men-women-avoid-yuletide- rows.html http://www.dailymail.co.uk/femail/article-499964/The- Christmas-sex-war--men-women-avoid-yuletide- rows.html Broeck, H. V. (1996). Opvoeden in de klas. In Wegwijzer voor leerkrachten (pp. 159 - 175). Tielt: Lannoo.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.