Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas Smeets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder
3
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs New Millennium Learners Leeromgeving: leren is overal mogelijk; vele leerbronnen Actief leren: constructie naast instructie Holistisch: cognitief-emotioneel-sociaal Formative assement als feedback voor school én leerling Competentiegericht toetsen Intrinsieke motivatie Voorbij het formele leren…
4
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs School ’s out … Er is geen beloofde land van rust De samenleving zal steeds dieper in het primaire proces doordringen…
5
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Factory-denken ‘re-inventing learning
6
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs ‘Traditioneel onderwijsmodel’ Het traditionele model bestaat niet… wel veel meer mogelijk dan nu gebeurt… op grond van wetenschappelijke inzichten. Hoe komt dat?
7
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs De Ongemakkelijke Waarheid in onderwijs Dijsselbloem: deels terechte conclusies, maar ook fixatie op het verleden Sentimenten over onderwijsvernieuwing onderschat Onderwijsinstellingen kunnen intelligenter werken. Zijn we het leren voor de wereld van gisteren aan het heruitvinden? !
8
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Kennisintensivering & innovatie ‘intelligenter worden’: – beter resultaat, zelfde kosten – zelfde resultaat, lagere kosten – andere samenleving, ander resultaat – systematisch, duurzaam en resultaatgericht innnoveren – outside innovation begrijpen wat er omgaat in de wereld Hoe dom/intelligent is jouw organisatie???
9
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Outside innovation Klanten en gebruikers sturen de innovatieagenda voor de helft Spanning tussen hedendaagse realiteit en klantwensen stuurt het innovatieproces Kennis- en ideeëndeling aan de ontwerptafel ‘Open source’ ontwerp- en testproces Klanten, stakeholders betrokken in besluitvorming Organiseren van het leerproces rondom de kenmerken van de deelnemer
10
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Gegevens, informatie, kennis Gegevens - metingen Informatie Info Kennis Denkmodel
11
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Vooronderstelling bij denkkader adequaat ‘meten’ en informatie verzamelen over eigen processen en resultaten; vermogen kennisbronnen te combineren en hierop analyses uit te voeren; de resultaten van de zelfanalyse te vertalen in acties/voornemens; die uiteindelijk leiden tot daadwerkelijke innovaties (prestatieverbeteringen). Controle- kennisbureaucratie!
12
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Resultaatgericht werken
13
Begrijpt de organisatie hoe ze van middelen naar resultaten komt? Als daarin geen interesse bestaat, blijven ‘innovaties’ toevalstreffers. Innovatie(dynamiek) vergt goed bestuur en passie met beter worden Resultaatgericht werken geeft richting aan creativiteit
14
Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Ververs foundation
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.