Download de presentatie
GepubliceerdJan ter Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Masterclass Talentmanagement 16 juni 2011
2
Programma 2011 Onderwerp Datum Masterclass I: het vinden van talent
16 juni Talent Attraction Scan: een scan naar het onderscheidend vermogen van uw bedrijf op de arbeidsmarkt. 20 juni – 20 juli Masterclass II: het volgen en verbinden van talent 22 september
3
Vergrijzing Arbeids-participatie Arbeidsrelaties Overheid Organisaties
Politiek Vakantierechten anders berekend Aanpak malafide uitzenders Eisen voor TWV Geen budget voor reïntegratie Einde aan VPO-CAO MKB mag prijsafspraken maken Nieuwe aanbestedingswet Overheid Technologie Meer mogelijkheden werken op afstand Social networks Samenwerkingsverbanden Marktplaats voor werk Generatie-management Arbeids-participatie Flexibilisering Arbeidsrelaties Vergrijzing Economie Groei bbp in Q1 0,9% Duitsland open voor MOE-werknemers Export en consumptie nemen af Investeringen nemen toe. Demografie Polarisatie arbeidsmarkt laag-hoog opgeleid Krapte (kwantitatief én kwalitatief) Vergrijzing Migratie Organisaties Efficiënte bedrijfsvoering Structurele kostenbesparingen Brede inzetbaarheid personeel Flexibel proces Flexibele schil (piek en ziek, projectmatig werken, structureel) Mobiliteit (in-door-uitstroom) Employability Hogere eisen aan werknemers (opleiding, competenties) Belang van lange termijn visie personeelsplanning (Beroeps) bevolking Flexibele contracten Flexibele werktijden Veranderende arbeidsdoelen (generatie Y, zzp etc) Meer kwalitatieve en kwantitatieve krapte (vissen in dezelfde vijver) Toename migranten Leven lang leren “Het Nieuwe Werken” Sociaal-maatschappelijk Langer doorwerken Roep om meer rechten voor flexkrachten en ZZP’ers Aantrekken nieuwe doelgroepen Balans werk-privé Bron: Market IntelligenceGroup
4
Hoe kunnen we de kwantitatieve gap dichten?
Minder arbeidsvraag Stijging arbeidsproductiviteit Arbeid exporteren (offshoring) Meer goederen importeren Meer arbeidsaanbod (hogere participatie) Meer mensen aan het werk Meer uren/week Later met pensioen Parttime-pensioen Meer arbeid importeren (migratie)
5
Vraag en aanbod kwalitatief beter afstemmen
Er staan nog veel mensen tijdelijk (langdurig) aan de zijlijn Snellere transitie van werk naar werk, evt. m.b.v. uitzendsector of publiek-private samenwerking Geen baanzekerheid maar werkzekerheid (flexicurity) Daarvoor is nodig: Kwalitatieve mismatch aanpakken (maatwerk) Mensen structureel inzetbaar houden als verplichting voor werkgever én werknemer
6
Definitie Talent Management
= Talent bestaat uit de individuen die bijdragen aan de (strategische) doelstellingen van een organisatie + Management is zowel het pakket van HR instrumenten gericht op het vinden, verbinden, laten bloeien, groeien en afvloeien van talent, als de toepassing van deze HR instrumenten door de betrokken managers
7
Doelen Talent Management
Talent Management processen moeten bijdragen aan een aantal doelstellingen : De juiste mensen op de juiste plaats krijgen in de personeelsvoorziening Ontwikkeling en retentie van talent, de motivatie van werknemers verbeteren De (leiderschaps-) talenten pijplijn vullen door vraag en aanbod te matchen Deze doelen kunnen behaald worden door bijvoorbeeld: Een mobiele en inzetbare populatie te creëren De aantrekkelijkheid van het merk als werkgever te verbeteren Selectief, maar met name maatwerk is essentieel vanuit Individuele behoefte (drijfveren, generatieverschillen, opleidingsniveau) Werkgeversbehoefte
8
Programma Masterclass I
Tijdstip Onderwerp 16.00 – uur Welkom en introductie 16.15 – uur Prof. dr. Lidewey van der Sluis: ‘Talent vinden en aantrekken’ 16.45 – uur Menno Lanting ‘De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap’ 17.15 – uur Pauze 17.35 – uur Workshop carrousel: Employer Branding - Het vinden en ontmoeten van talent - Social media en het vinden van talent 19.45 – uur Afsluiting 19.55 – uur Borrel met luxe broodjes
10
Afsluiting Hire for attitude; train for skills
Focus op een paar competenties Zoek naar wat iemand bijna kan Toon moed “weten welke vis je zoekt” En wat eet die ‘vis’? Wat wil het talent? Bepaal je aas: wat claim je in employer branding en hoe maak je dat ook waar? Erken de machtsverschuiving: communiceer met en leer van je (talent)netwerk: “rate the manager/employer” Zet het juiste middel in voor het vinden van talent (foursquare, youtube, facebook, linkedin, etc) Zorg dat je zelf gevonden wordt Je krijgt het talent dat je verdient!
11
Bedankt voor uw aandacht
Presentaties zijn terug te vinden op: Denkt u aan de evaluatie Graag tot 22 september! Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.