Download de presentatie
GepubliceerdDiana Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
4. OVERHEIDSINGRIJPEN Inleiding: Waarom overheidstussenkomst ?
1. Prijsregulering 2. Hoeveelheidsregulering 3. Indirecte belastingen en subsidies
2
WAAROM OVERHEIDSTUSSENKOMST ?
Overheid is ontevreden over de evenwichtsprijs op de markt: p* te hoog p* te laag Overheid is ontevreden over de verhandelde hoeveelheid in de markt: q* te hoog q* te laag
3
4.1 PRIJSREGULERING Maximumprijs Minimumprijs Waarom ? Voorbeeld
Opmerkingen Minimumprijs
4
4.2 HOEVEELHEIDSREGULERING
Minimumhoeveelheid Waarom ? Voorbeeld Maximumhoeveelheid (quota)
5
(NIET)-MARKTCONFORM ? Niet-marktconform overheidsingrijpen:
geen vrije prijsvorming meer in de markt vervelende neveneffecten vereisen de inzet van extra overheidsmiddelen Marktconform overheidsingrijpen: vrije prijsvorming blijft gehandhaafd geen vervelende neveneffecten
6
4.3 SUBSIDIES a. Belastingen & subsidies: inleiding
b. Uitgewerkt voorbeeld Subsidie uitbetaald aan de producenten Subsidie uitbetaald aan de consumenten c. Equivalentie van uitbetaling d. Wie heeft subsidievoordeel ?
7
EFFECT BELASTINGEN/SUBSIDIES
Belastingen of subsidies drijven een wig tussen wat de producent ontvangt (PP) en wat de consument betaalt (PC) Is van belang want: qV = f (PC) qA = g (PP) Vóór belasting : P0 = PC0 = PP0 Na belasting : PC1 PP1
8
OVERZICHT FORMULES Belasting opgelegd aan producent:
PP = PC – t en PC is evenwichtsprijs Belasting opgelegd aan consument: PC = PP + t en PP is evenwichtsprijs Subsidie toegekend aan producent: PP = PC + s en PC is evenwichtsprijs Subsidie toegekend aan consument: PC = PP - s en PP is evenwichtsprijs
9
Voorbeeld: Markt van opera en musicals
Vragen: 1. Wat is de nieuwe evenwichtsprijs ? 2. Wie heeft een financieel belang bij dergelijke subsidie ? 3. Hoeveel kost het de overheid ? Algemene analyse: grafisch en algebraïsch ;
10
gedeeltelijk consument o.v.v. prijsverlaging: voordeel subsidie
Geval 1: Subsidie aan producenten Geval 2: Subsidie aan consumenten (cf. V-curve) (cf. A-curve) gedeeltelijk consument o.v.v. prijsverlaging: voordeel subsidie idem gedeeltelijk producent o.v.v. prijsverhoging: uitgaven schatkist idem
11
Samenvatting : subsidievoordeel en elasticiteit van de vraag
Elasticiteit v.d. vraag perfect prijsinelastisch perfect prijselastisch Doel Prijsvoordeel consument producent niet bereikt volledig = 0 max. bereikt = 0 volledig bereikt gedeeltelijk
12
Samenvatting : subsidievoordeel en elasticiteit van het aanbod
Elasticiteit v.h. aanbod perfect prijselastisch perfect prijsinelastisch Doel Prijsvoordeel consument producent max. bereikt volledig = 0 niet bereikt = 0 volledig bereikt gedeeltelijk
13
CONCLUSIE SUBSIDIEVOORDEEL
“Hoe prijsinelastischer een marktzijde in het oorspronkelijke evenwicht, hoe groter het subsidievoordeel voor die marktpartij (en omgekeerd) ” CONCLUSIE BELASTINGNADEEL “Hoe prijsinelastischer een marktzijde in het oorspronkelijke evenwicht, hoe groter het belastingnadeel voor die marktpartij (en omgekeerd) ”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.