De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad."— Transcript van de presentatie:

1 Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad

2 Even opfrissen  Plaats van deze cursus in colloquium  Verkeersveiligheid in jullie stages  Jullie verwachtingen van deze cursus  Tentamen of opdrachten?  Even opfrissen  Risicogedrag  Risicogroepen  Plaats van deze cursus in colloquium  Verkeersveiligheid in jullie stages  Jullie verwachtingen van deze cursus  Tentamen of opdrachten?  Even opfrissen  Risicogedrag  Risicogroepen

3 Risicogedrag 1  Alcohol  Norm 0,5 BAG... 0,5 promille/ 0,2 promille  3% overtreders weekend  1% overtreders gemiddeld  Zware overtreders daalt vrijwel niet  Kwart van ongevallen te maken met alcohol  Maatregelen: voorlichting, handhaving, EMA, Alcoholslot, ontzegging  Alcohol  Norm 0,5 BAG... 0,5 promille/ 0,2 promille  3% overtreders weekend  1% overtreders gemiddeld  Zware overtreders daalt vrijwel niet  Kwart van ongevallen te maken met alcohol  Maatregelen: voorlichting, handhaving, EMA, Alcoholslot, ontzegging

4 Risicogedrag 2  Drugs en medicijnen  Normen drugs op europees niveau ontwikkeld  Normen medicijnen: rode / gele stikker  Maatregelen: lastig  Drugs en medicijnen  Normen drugs op europees niveau ontwikkeld  Normen medicijnen: rode / gele stikker  Maatregelen: lastig

5 Risicogedrag 3  Snelheid  SUV’s 7 km harder  Normen voor te hard rijden...  Alcohol en snelheid vergelijkbaar  Maatregelen: geloofwaardige limieten, informatie, toezicht, educatie, ISA  Snelheid  SUV’s 7 km harder  Normen voor te hard rijden...  Alcohol en snelheid vergelijkbaar  Maatregelen: geloofwaardige limieten, informatie, toezicht, educatie, ISA

6 Risicogedrag 4  Vermoeidheid  Geen wettelijk kader  Time-on-task, hoeveelheid slaap, slaapkwaliteit, bioritme, stress  Sommigen 1% anderen 10-25%  Maatregelen safety culture, ITS  Vermoeidheid  Geen wettelijk kader  Time-on-task, hoeveelheid slaap, slaapkwaliteit, bioritme, stress  Sommigen 1% anderen 10-25%  Maatregelen safety culture, ITS

7 Risicogedrag 5  Roodlichtnegatie  Groen= gaan;geel= stop, tenzij...;rood=stop  Veelal voetgangers en fietsers, ook autos  6,2% ongevallen met dodelijke afloop; 3,7 ongevallen met ziekehuisopname  Goede regelingen (functioneel onderhoud!), infrastructuur, handhaving  Roodlichtnegatie  Groen= gaan;geel= stop, tenzij...;rood=stop  Veelal voetgangers en fietsers, ook autos  6,2% ongevallen met dodelijke afloop; 3,7 ongevallen met ziekehuisopname  Goede regelingen (functioneel onderhoud!), infrastructuur, handhaving

8 Risicogedrag 6  Telefoneren  Handsfree of niet-handsfree  Tragere reactie, gemiste info, later en krachtiger remmen, slechter bewustzijn, riskanter beslissingen  Factor 2-9 hoger ongevalsrisico  Maatregelen: voorlichting, handhaving  Telefoneren  Handsfree of niet-handsfree  Tragere reactie, gemiste info, later en krachtiger remmen, slechter bewustzijn, riskanter beslissingen  Factor 2-9 hoger ongevalsrisico  Maatregelen: voorlichting, handhaving

9 Risicogedrag 7  Agressie/emotie  Affectief: Streven naar vergelding/ instrumenteel: eigen belang  Gevolgen voor risico niet bekend  Maatregelen: bewustwording, systeemaanpassingen, handhaving  Agressie/emotie  Affectief: Streven naar vergelding/ instrumenteel: eigen belang  Gevolgen voor risico niet bekend  Maatregelen: bewustwording, systeemaanpassingen, handhaving

10 Risicogedrag 8  Volgtijd/bumperkleven  Norm: 2, 1 of 0,5 seconde  Meer op snelweg dan op overige wegen  80% kop-staart-, 42%letsel- en 20% dodelijke ongevallen  Handhaving, advanced cruise control, voorlichting  Volgtijd/bumperkleven  Norm: 2, 1 of 0,5 seconde  Meer op snelweg dan op overige wegen  80% kop-staart-, 42%letsel- en 20% dodelijke ongevallen  Handhaving, advanced cruise control, voorlichting

11

12 Risicogroepen 1  Kinderen  Onervaren, klein, onbeschermd  40 doden per jaar; 725 ziekenhuisgewonden, maar in werkelijkheid factor 2 hoger  Maatregelen: Goede voorbeeld kinderzitjes  Kinderen  Onervaren, klein, onbeschermd  40 doden per jaar; 725 ziekenhuisgewonden, maar in werkelijkheid factor 2 hoger  Maatregelen: Goede voorbeeld kinderzitjes

13 Risicogroepen 2  Jongeren  Onvolwassen, hoge risicoacceptatie, hoge blootstelling aan risico, levensstijl, alcohol/drugs/medicijnen, vermoeidheid, geen routine, overschatting eigen vaardigheden  8% rijbewijsbezitters, 20% ernstige ongevallen  Maatregelen: opleiding, beginnersrijbewijs  Jongeren  Onvolwassen, hoge risicoacceptatie, hoge blootstelling aan risico, levensstijl, alcohol/drugs/medicijnen, vermoeidheid, geen routine, overschatting eigen vaardigheden  8% rijbewijsbezitters, 20% ernstige ongevallen  Maatregelen: opleiding, beginnersrijbewijs

14 Risicogroepen 3  Ouderen  Kwetsbaar, traag, lopen veel, functiestoornissen, demografische trend  Jaarlijks 130 doden  Maatregelen ITS, broemritten, medische keuring  Ouderen  Kwetsbaar, traag, lopen veel, functiestoornissen, demografische trend  Jaarlijks 130 doden  Maatregelen ITS, broemritten, medische keuring

15 Risicogroepen 4  Voetgangers  Kwetsbaar  80 doden per jaar  Maatregelen Snelheid, 30km/u of erf, oversteekplaatsen, veilige routes  Voetgangers  Kwetsbaar  80 doden per jaar  Maatregelen Snelheid, 30km/u of erf, oversteekplaatsen, veilige routes

16 Risicogroepen 5  Fietsers  Kwetsbaar  170 doden per jaar  Maatregelen: scheiden, zijfascherming, fietsverlichting, fietshelm  Fietsers  Kwetsbaar  170 doden per jaar  Maatregelen: scheiden, zijfascherming, fietsverlichting, fietshelm

17 Risicogroepen 6  Gemotoriseerde tweewielers  Instabiel, (te) veel vermogen, overschatting  Maatregel bromfietscertificaat, opvoeren, zichtbaarheid  Gemotoriseerde tweewielers  Instabiel, (te) veel vermogen, overschatting  Maatregel bromfietscertificaat, opvoeren, zichtbaarheid

18 Risicogroepen 7  Vracht- en bestelverkeer  Zwaar, geen rijbewijs voor bestelwagens  Oververtegenwoordiging  Maatregelen: dodehoekspiegels, zijafscherming, safety culture, LZV’s  Vracht- en bestelverkeer  Zwaar, geen rijbewijs voor bestelwagens  Oververtegenwoordiging  Maatregelen: dodehoekspiegels, zijafscherming, safety culture, LZV’s


Download ppt "Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad."

Verwante presentaties


Ads door Google