Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStijn Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011
2
Project TCO Teams Centraal bij Organisatieherontwerp Innovatieproject HPBO Duur 3 jaar Looptijd 1-6-2009 tot 1-6-2012 Landelijk Doorbraakproject Professionalisering Pilotproject binnen opleiding FD Samenwerking bedrijfsleven (10 bedrijven) en onderwijs (4 onderwijs-instellingen)
3
Resultaat van het project De docent is professional en voldoet aan de normen van CGO. Het effect hiervan is: Een bij de onderwijsontwikkeling en organisatieverandering betrokken team, dat zich (weer) eigenaar voelt van het eigen onderwijs en de organisatie ervan meedraagt.
4
Motto TCO project: ‘teams will only support what they helped create’
5
De Arcus-aanpak Geïntegreerde aanpak: team wordt zowel betrokken bij ontwikkeling en implementatie van de onderwijs-inhoud als ook bij de -bedrijfsvoering. Team wordt `on the job` begeleid door expertisegroep en veranderteam Professionalisering: om het docententeam in the lead te zetten om zelf verandering naar CGO te realiseren
6
CGO ontwikkeling bij de opleiding Facilitaire Dienstverlening Oude situatie FD Gewenste nieuwe situatie De weg ernaar toe: verandermanagement
7
Docententeam ontwikkelt Visievorming in curriculumgroep Kerntaakgroepen: ontwikkelen van les- en toetsmaterialen Ontwikkelen leerwerkbedrijven Relatie bedrijfsleven
8
Vervolg Ontwikkelen begeleidingsstructuur; mentoraat, n@tschool Nieuwe rollen voor docenten; teamontwikkeling
9
Gebruik CGO monitor door teams bij teamontwikkeling Op basis van data verkregen met de CGO monitor verder werken met teams aan: de invoering van onderwijs gericht op competenties teamontwikkeling en professionalisering
10
Methodiek voor collectief leren (Castelijns e.a., 2009) Collectief leren Volgens de methodiek ‘Kantelende Kennis’ (Castelijns, Koster en Vermeulen, 2009) verloopt het proces van succesvol veranderen via collectief informatie verzamelen, betekenis verlenen en uiteindelijk collectief leren in verschillende fasen.
11
Datafeedback CGO monitor Voorbeeld: Items: Beroepsspecificiteit
12
Methode teambijeenkomst Introductie en presentatie van resultaten CGO monitor (zie voorbeeld) informatie geven (stap 1 uit de cirkel) Speeddaten informatie interpreteren (stap 2) consequenties verbinden (stap 3) Van flappenplan naar stappenplan. aanzet tot een plan (stap 3) Volgende bijeenkomst afspreken met trekkers. aanzet voor verdere stappen (stap 4, 5 en 6)
13
Conclusie gebruik CGO monitor in relatie tot invoering CGO en teamontwikkeling feedback (informatie stap 1) betekenis verlenen aan de data (stap 2), consequenties verbinden, actieplannen maken (stap 3) actieplannen uitvoeren (stap 4) evalueren (stap 5) nieuwe ambities formuleren (stap 6) verschillen tussen de teams binnen een ROC en met teams bij andere ROC’s
14
Twee vragen: Wat kun je als management doen om de laatste slag te maken? (van check naar act in de PDCA cyclus en van consequenties verbinden/ plannen maken naar plannen uitvoeren in de cirkel van Castelijns e.a.) Hoe zou je als management de monitor kunnen inzetten gelet op bovenstaande vraag? PDCA = Plan Do Check Act of Please Don’t Change Anything? Inzet CGO monitor door management
15
Teamontwikkeling Resultaatgesprekken Taken en rollen Competentiekaarten Borging TCO-project –GOAC –panelgesprekken
16
Samenvattend: Concrete vernieuwingen bij FD 1.Visieontwikkeling CGO Kwalificatiedossier leidend Leren zoveel mogelijke in reële context 2.CGO curriculum FD zelf ontwikkeld en geïmplementeerd Basis zijn de integrale praktijkopdrachten, samenwerking tussen verschillende docenten 3.Leren in praktijk bij FD geïmplementeerd twee lwb-en opgezet, een intern en een extern bij de OU, daarna klaar voor bpv
17
Vervolg Concrete vernieuwingen 4. ELO ingericht en geïmplementeerd Digitaal portfolio en gebruik van studieroutes in n@tschool Pilot met digitaal beoordelingsportfolio 5.Structurele samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven Doel: goede samenhang tussen theorie en praktijk, afhankelijkheidsrelatie en externe gerichtheid docent bevorderd 6.Constructieve samenwerking VMBO-MBO-HBO Doorlopende leerlijnen, goede aansluiting
18
Vervolg Concrete vernieuwingen 7.Betrokkenheid team bij CGO verhoogd, ontwikkeling tot CGO-professional in gang gezet Start gemaakt met Teamontwikkeling en TOP Veranderingsproces binnen het team is een feit, doorbraak was erkennen van de meerwaarde van het leren en werken in een leerwerkbedrijf
19
Hoe ervaren de studenten CGO?
20
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.