De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rijgen en vlechten van een derailleurwiel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rijgen en vlechten van een derailleurwiel"— Transcript van de presentatie:

1 Rijgen en vlechten van een derailleurwiel
Mike Blom Januari 2008

2 Voorbereiding Klaarleggen van materialen:
18 lange spaken (controleren of de spaken dezelfde lengte hebben) 18 korte spaken Holle velg Spaaknippels Naaf

3 Voorbereiding Klaarleggen van gereedschap: Richtbok Spakenspanner
Platte schroevendraaier Spakenspanningsmeter Wielcentreerliniaal

4 De uitvoering 9 korte spaken in de naafflens steken
Aan de kant van het tandwiel Van buiten naar binnen Steeds één gaatje van de naafflens overslaan

5 De uitvoering De 9 korte spaken die in de naafflens zijn gestoken, in de velg rijgen Beginnen bij het ventielgat Steeds 3 velggaten overslaan Spaken worden met spaaknippels vastge- zet

6 De uitvoering De plaats waar de tegenspaak ingezet wordt, is de spaak naast het ventielgat. Hierdoor blijft er genoeg ruimte bij het ventiel en kun je makkelijker verder spaken De naaf van het ventiel- gat afdraaien

7 De uitvoering De eerste 9 spaken in de niet-tandwiel-zijde steken
Uitgangspositie is de tegenspaak De spaken zijn 2 mm langer, dit om de velg op de juiste positie te krijgen zonder spanningsver- schillen tussen de linker- en rechterspaken

8 De uitvoering De laatste 8 korte spaken van binnen naar buiten
steken aan de tand- wielzijde Om meer stijfheid in het wiel te krijgen, worden de spaken kruis over 3 gevloch- ten

9 De uitvoering De laatste 9 lange spaken worden in het wiel geregen aan de niet-tandwielzijde

10 De uitvoering Het wiel in de richtbok spannen met een nippelspanner
Aan de tandwielzijde alle spaaknippels draaien tot het eind van het schroefdraad op de spaak Vervolgens doe ik hetzelfde aan de niet-tandwielzijde

11 De uitvoering Nu de spaken allemaal gelijk staan, controleer ik de stand van de velg om te zien of deze goed gecentreerd is

12 De uitvoering Nu het wiel in het midden staat, worden de spaken kant voor kant gespannen Aan de tandwielkant beginnen Tijdens het spannen de spanning van de spaken regelmatig controleren met een spakenspanningsmeter Spaakspanning mag maximaal 1300 Newton zijn Controleren of er zij- en/of hoogteslagen ontstaan

13 De controle Spaken “kraken”, dit is nodig om te zorgen dat de spaken en nippels zonder spanning in de goede positie komen. “Kraken” doe je door het wiel op de werkbank te duwen Na het “kraken” het wiel weer in de richtbok plaatsen om te kijken of er geen slagen inzitten

14 Spaakspanningsmeter

15 Het eindresultaat


Download ppt "Rijgen en vlechten van een derailleurwiel"

Verwante presentaties


Ads door Google