Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008
2
Introductie marketing Doelgroepen, projecten en positionering De praktijk Centrales en marketing
3
ACTIE Greenpeace
4
ACTIEF VRIJE TIJD ANWB
5
GEVOEL Solidariteit Rode Kruis
6
Ravelijn
9
Wie vormen de (vrijwilligers)markt? Trends... Projecten … Wie vormen de markt
10
Marketing en de non profit sector Marketing en vrijwilligersorganisaties Gaat dat samen?
11
Wat is Marketing? Activiteiten ten dienste van je product gericht op het vervullen van behoeften en verlangens van je doelgroep door middel van een ruil. (KOTLER)
12
Marketing in de non-profit sector 1. Andere doelgroepen 2. Andere behoeften 3. Andere doelen 4. Veelal diensten 5. Sociale factor
13
Waarom Marketing? Actief klanten benaderen Meer marktgericht werken Inspelen op de veranderende behoeften van klanten Positioneren van je organisatie
14
Elementen van marketing (plan) 1.Analyse fase 2.Marketingplan en uitvoering/toepassen
15
1. Analyse fase: Interne analyse, wie ben ik? Externe analyse, omgeving SWOT analyse Doelgroepanalyse Behoeftenanalyse Formuleren en toetsen van opties Keuzes maken
16
2. Marketingplan: Koers, doelstellingen, strategie Wat ga je doen (projecten, actieplannen) Uitvoering Evaluatie, voortgang
17
Meer resultaat vanwege: Heldere visie op de behoeften in de markt van vrijwilligerscentrales Heldere visie op eigen onderscheidend vermogen Doelgerichte projecten en activiteitenplanning Aansluiting bij de doelgroep(en)
18
Doelgroepen Wat is een doelgroep? Groep personen die op basis van éé n of meerdere gezamenlijke kenmerken tot een groep gerekend worden Een doelgroep is een begrip die bij verschillende disciplines wordt gebruikt. Algemeen wijst het naar een groep mensen met een specifieke belangstelling of overeenkomst waarvoor door een andere partij een marktgericht beleid of strategie wordt bedacht.
19
Doelgroepen Waarom denken in doelgroepen? Om beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften van leden, vrijwilligers, klanten etc. Voor wie ben je er nu eigenlijk? Voor wie zou je er willen zijn? Waar zitten kansrijke doelgroepen? Behoeftenanalyse
20
Doelgroepen Welke doelgroepen kunnen we onderscheiden? In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. Welke doelgroepen zijn er in de zorg? Welke doelgroepen willen jullie bereiken?
21
Product/markt-combinaties Koppelen van producten/activiteiten aan doelgroepen, waarom? Verschillende doelgroepen hebben verschillende motieven Hoe presenteer/positioneer je je activiteiten? Aan de slag!
22
Voor meer informatie www.vrijwilligerswerk.nl www.movisie.nl Inge van Steekelenburg T. 030 – 789 22 16 E. I.vansteekelenburg@movisie.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.