Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarel Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ondernemers: de wereld is veranderd Zomerconferentie Greenports Nederland Prof. dr. W.J. de Ridder 18 juni 2009
2
Kredietcrisis – gevolg van de strijd om mondiale macht – gevolg van de concurrentiestrijd in het bankwezen
3
2e fase Vijfde technologische revolutie – Versnelde mondiale economische groei – Ingrijpende institutionele veranderingen
10
De laatste 200 jaar: versnelling in ontwikkeling
11
Nieuwe producten lagere kosten
15
15
16
16
17
Human Genome Project - start 1990, klaar 2003 - 20.000-25.000 genen - 3 miljard base paren 2014: Thousand dollar genome: voor $1000,- in 24 uur gehele genoom lezen
18
Zesde technologische revolutie: 2015 - – Genetica, Nanotechnologie, Robotica – Clean Tech (Merrill Lynch)
19
Genetica in voeding
20
Chymosine (stremsel) dat gebruikt wordt bij kaasbereiding, wordt verkregen met behulp van genetische modificatie
21
Aspartaam wordt verkregen door middel van genetische modificatie en is verwerkt in veel produkten die we eten en drinken.
22
Hawaiiaans papajaveld met virusresistente planten, omringd door de traditionele versie: Het 'papaja ringspot virus' heeft toegeslagen. Foto: Dennis Gonsalves.
23
Papajaveld van dichtbij, met op de voorgrond de oude en op de achtergrond de transgene planten.
24
Gen redt tarwe van schimmelplaag
25
De paarse tomaat bevat extra anti-oxidanten die kanker helpen voorkomen.
26
Robots komen er aan – in elk huis – op elke werkplek
27
INRIA Cybercars (Fr)
30
They will take over
31
Clean tech
32
Lokale energie autonomie met warm wateropslag
33
Conclusie 1 Drastische kostprijsdaling onafwendbaar Sterke productvernieuwing mogelijk
34
Ondernemerschap
35
Lessen van het Hortigame Telers streven in verzadigde markten collectief productie maximalisatie na Beïnvloeding afzetprijzen door volumeaanpassing wordt niet overwogen Sterke oriëntatie op energie- en loonkosten Veel rekenen, weinig analyseren
36
Kritische succesfactoren Keuze assortiment Keuze vestigingsplaats Keuze afzetkanaal Optimale schaalgrootte productie
37
Conclusie 2 Veilingen en handelshuizen integreren met telers
39
www.futuresstudies.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.