Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
1 februari 2011, Amersfoort
2
Doelstelling van deze presentatie
U informeren over werkwijze en keuzen die leiden tot de rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
3
Vooraf
4
Totstandkoming rekentoetsen
Rekentoetswijzer Constructieopdracht Concept Rekentoets Vastgestelde rekentoets
5
Samenstelling Rekentoetswijzercommissie
6
Randvoorwaarden Referentiekader is leidend. Alle domeinen komen voor toetsing in aanmerking Relatie met examensyllabi mbo: “pas toe of leg uit” Afname van de rekentoetsen digitaal
7
Werkwijze Eerste versie Veldraadpleging Eindversie
8
Keuzen rekentoetswijzers
Toetsinhoud Beheersing van welke rekendoelen wordt getoetst? Toetswijze Op welke wijze worden de rekendoelen getoetst? Welke hulpmiddelen zijn toegestaan? Toetskenmerken
9
Toetsinhoud 2F 2F 1F ? Complexiteit gebruikssituaties
Hoeveelheid leerstof
10
Toetsinhoud 3F 3F ? 2F ? ? 1F ? Complexiteit gebruikssituaties
Hoeveelheid leerstof
11
Domeinoverstijgende vaardigheden
Domeinen Domeinoverstijgende vaardigheden Getallen Verhoudingen Meten & meetkunde Verbanden
12
Toetswijze Kale opgaven Contextopgaven Met rekenmachine
Zonder rekenmachine Ca. 80% Ca. 20%
13
Kale rekenopgaven Opgave Uitkomst schatten nee
Er is een exacte uitkomst vereist ja De opgave voldoet aan de 1F-criteria nee ja Kent uitkomst uit het hoofd “Handig rekenen” Cijfer-procedure
14
Toetskenmerken Duur van de toets: 90 minuten
Aantal toetsopgaven: 30 – 40 Elke toetsopgave kent slechts één vraag
15
Meedoen met de veldraadpleging?
Meld u aan door middel van een aanmeldingsformulier U ontvangt – afhankelijk van het aantal aanmeldingen – een uitnodiging per Raadplegingsbijeenkomsten medio maart
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.